Hoppa till innehållet

Tinitell deltar i Amazons Alexa-accelerator

Barnmobils-bolaget Tinitell har kvalat in sig till Amazons Alexa-accelerator i Seattle, Washington. Samtidigt tar man in cirka 9 miljoner kronor i bryggfinansiering. 

Tinitells vd och grundare Mats Horn visar upp bolagets armbandsmobiler för barn.
Tinitells vd och grundare Mats Horn visar upp bolagets armbandsmobiler för barn.

Teknikbolaget Tinitell uppmärksammades för första gången i samband med en framgångsrik crowdfundingkampanj på Kickstarter 2014. Men efter det var det länge svårt att få tag på Tinitells röststyrda armbandsmobil i vanliga butiker. 

Men i slutet av oktober i fjol kunde Di Digital rapportera att Tinitell dragit in 9 miljoner kronor i riskkapital från Optimizer Invest (NTL) och en rad affärsänglar. Pengarna användes bland annat till en butikspremiär på hemelektronikkedjan Mediamarkt i Stockholm.

Läs mer: Succé för Tinitell i julhandeln – tar in 10 miljoner i riskkapital

”Julförsäljningen på Mediamarkt gick bra. Totalt sett sålde vi 10 000 enheter i fjol. Vi kommer sälja ännu fler i år”, säger bolagets vd och grundare Mats Horn.

Men trots framgångarna har bolaget haft svårt att hitta formen. I fjol uppgick omsättningen endast till 6,8 miljoner kronor, samtidigt som förlusten landade på 13 Mkr, enligt grundaren.

”Vi hade en del returer från Mediamarkt, vilket påverkade omsättningen negativt”, medger Mats Horn. 

Nu tar bolaget in nytt kapital i en så kallad brygg-finansiering. Samtidigt går man från att vara ett svenskt aktiebolag till att bli ett amerikanskt bolag, Tinitell Inc. Cirka tre fjärdedelar av Tinitells försäljning sker redan i USA.

”Vi ska maximera våra möjligheter i USA genom att sälja och marknadsföra oss online. Vi ska fortsätta sälja i butik i Sverige och produktutvecklingen ska ske här i Stockholm. Men vi ska även öppna ett kontor på västkusten i USA”, säger Mats Horn.

Kapitalrundan är inte helt klar. Men än så länge har Tinitell (NTL) säkrat upp cirka 9 miljoner kronor från befintliga och nya investerare, enligt Mats Horn.  

”Största investerare i denna runda är Kontrast Holding, en tech-investerare från Ryssland”, säger han.

Foto:
Så fungerar Tinitells armbandsmobil för barn.

Mats Horn uppger även att bolaget har antagits till Amazons Alexa-acceleratorprogram. Rent praktiskt innebär det att bolagets ledningsgrupp åker till Amazons huvudkontor i Seattle, Washington i nästa vecka och bor där i tolv veckor.

Läs mer: ”Därför satsar Apple på röststyrning i hemmet”

”Amazons Alexa-accelerator drivs av gruppen bakom Amazons röststyrda mjukvara Alexa, känd från den smarta högtalaren Echo. De hoppas att vi ska hjälpa dem utvidga Alexas användarupplevelse kring barn, familjen och hemmet. Vi får tillgång till den senaste tekniken inom röstigenkänning. 

Foto:
Amazons vd och grundare Jeff Bezos och de olika versionerna av bolagets röststyda, uppkopplade högtalare Echo.

Vad hoppas ni detta ska ge?

”På kort sikt hoppas vi synka Tinitell med Echo. Det ska bli möjligt att säga ”Alexa, var är Tinitel?” och få reda på var barnen håller hus.”

Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med bolagen, investerarna och grundarna på den svenska tech-scenen.


Läs mer: Apple sent in i matchen med smart högtalareFoto:
Apples marknadschef Phil Schiller presenterar Apples nya smarta högtalare Homepod, som släpps till försäljning i december och kommer i vitt och "rymdgrå". Foto: TT/Marcio Jose Sanchez


 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera