Teknikbolaget Tinitell uppmärksammades för första gången i samband med en framgångsrik crowdfundingkampanj på Kickstarter 2014. Men efter det var det länge svårt att få tag på Tinitells röststyrda armbandsmobil i vanliga butiker.
Men i slutet av oktober i fjol kunde Di Digital rapportera att Tinitell dragit in 9 miljoner kronor i riskkapital från Optimizer Invest (NTL) och en rad affärsänglar. Pengarna användes bland annat till en butikspremiär på hemelektronikkedjan Mediamarkt i Stockholm.
Läs mer: Succé för Tinitell i julhandeln – tar in 10 miljoner i riskkapital
”Julförsäljningen på Mediamarkt gick bra. Totalt sett sålde vi 10 000 enheter i fjol. Vi kommer sälja ännu fler i år”, säger bolagets vd och grundare Mats Horn.
Men trots framgångarna har bolaget haft svårt att hitta formen. I fjol uppgick omsättningen endast till 6,8 miljoner kronor, samtidigt som förlusten landade på 13 Mkr, enligt grundaren.
”Vi hade en del returer från Mediamarkt, vilket påverkade omsättningen negativt”, medger Mats Horn.
Nu tar bolaget in nytt kapital i en så kallad brygg-finansiering. Samtidigt går man från att vara ett svenskt aktiebolag till att bli ett amerikanskt bolag, Tinitell Inc. Cirka tre fjärdedelar av Tinitells försäljning sker redan i USA.
”Vi ska maximera våra möjligheter i USA genom att sälja och marknadsföra oss online. Vi ska fortsätta sälja i butik i Sverige och produktutvecklingen ska ske här i Stockholm. Men vi ska även öppna ett kontor på västkusten i USA”, säger Mats Horn.
Kapitalrundan är inte helt klar. Men än så länge har Tinitell (NTL) säkrat upp cirka 9 miljoner kronor från befintliga och nya investerare, enligt Mats Horn.
”Största investerare i denna runda är Kontrast Holding, en tech-investerare från Ryssland”, säger han.
Så fungerar Tinitells armbandsmobil för barn.
Mats Horn uppger även att bolaget har antagits till Amazons Alexa-acceleratorprogram. Rent praktiskt innebär det att bolagets ledningsgrupp åker till Amazons huvudkontor i Seattle, Washington i nästa vecka och bor där i tolv veckor.
Läs mer: ”Därför satsar Apple på röststyrning i hemmet”
”Amazons Alexa-accelerator drivs av gruppen bakom Amazons röststyrda mjukvara Alexa, känd från den smarta högtalaren Echo. De hoppas att vi ska hjälpa dem utvidga Alexas användarupplevelse kring barn, familjen och hemmet. Vi får tillgång till den senaste tekniken inom röstigenkänning.
Amazons vd och grundare Jeff Bezos och de olika versionerna av bolagets röststyda, uppkopplade högtalare Echo.
Vad hoppas ni detta ska ge?
”På kort sikt hoppas vi synka Tinitell med Echo. Det ska bli möjligt att säga ”Alexa, var är Tinitel?” och få reda på var barnen håller hus.”
Fotnot: NTL-länkarna går till Nordic Tech List, en databas med bolagen, investerarna och grundarna på den svenska tech-scenen.
Läs mer: Apple sent in i matchen med smart högtalare
Apples marknadschef Phil Schiller presenterar Apples nya smarta högtalare Homepod, som släpps till försäljning i december och kommer i vitt och "rymdgrå". Foto: TT/Marcio Jose Sanchez