Hoppa till innehållet

Tio startupbolag tar plats i Ikeas acceleratorprogram

Tio startups tar valts in i Ikeas acceleratorprogram ”Ikea Bootcamp”. Endast ett av bolagen, vattenåtervinningsbolaget Mimbly, är från Sverige.

Mimbly från Göteborg är det enda svenska bolaget som är med i Ikea Bootcamp. På bilden: Daniel Colunga, medgrundare, och Isabella Palmgren, vd och medgrundare på Mimbly.
Mimbly från Göteborg är det enda svenska bolaget som är med i Ikea Bootcamp. På bilden: Daniel Colunga, medgrundare, och Isabella Palmgren, vd och medgrundare på Mimbly.

Det var i slutet av maj som Di Digital först rapporterade om möbeljätten Ikeas acceleratorprogram ”Ikea Bootcamp”. Satsningen görs tillsammans med det danska entreprenörshuset Rainmaking och har lockat ansökningar från drygt 1300 startupbolag från 86 länder, enligt Ikea.

Nu har möbeljätten valt ut de tio bolag som ska delta i programmet som drar igång den 18 september vid Ikeas produktutvecklingscenter i Älmhult.

”Urvalsprocessen har gått ut på att hitta startups som kan hjälpa oss med våra tre största utmaningar. Vi ska ha ständigt låga priser, vi ska vara tillgängliga i alla framtida säljkanaler och vi ska samtidigt ta ett stort ansvar för människor och miljö”, säger Tony Sandelius, affärs- och innovationschef på Ikea.

Vi hoppas lära oss av Ikeas framgångar.

Endast ett av bolagen, Mimbly, är från Sverige. Bolaget har en bakgrund på Chalmers i Göteborg och utvecklar teknik som återvinner vatten till tvättmaskiner.

”Det är roligt att vara enda svenska starupbolaget i den här satsningen. Det visar att vattenfrågan är väldigt aktuell även i Sverige. Vi hoppas lära oss av Ikeas framgångar och utvecklas som bolag tillsammans med Ikea”, säger Isabella Palmgren, vd på Mimbly.

Foto: Tony Sandelius, affärs- och innovationschef på Ikea, samt bilder från möbeljättens produktutvecklingscenter i Älmhult.

Programmet ska hjälpa startupbolagen genom att tillämpa Rainmakers kunskaper och erfarenheter inom ramen för Ikeas värderingar och vision, enligt bolaget. Ansökningarna har inkommit från ett brett spektrum av bolag. 

”Vi var verkligen imponerade av de ansökningar vi fick in. Kvaliteten på bolagen och deras team var extremt hög, så urvalsprocessen var mycket svår”, säger Karin Blomqvist, chef för Ikea Bootcamp på Rainmaking Innovation.

Foto:
Cindy Andersen, affärsområdeschef för kök och matplats på Ikea.

Genom acceleratorprogrammet får bolagen tillgång till Ikeas medarbetare, testlabb och prototypverkstad. De får även en personlig mentor i form av en av Ikeas tio affärsområdeschefer. 

Entreprenörerna mår bäst av att fortsätta äga sina bolag själva

”Det här är våra mest seniora ledare. Svenska startupbolaget Mimbly får exempelvis Cindy Andersen, vår affärsområdeschef för kök, som mentor. Hon ansvarar för hela vår vitvaruaffär”, säger innovationschef Tony Sandelius.

Utöver detta får bolagen även råd och hjälp från drygt 75 mentorer från Rainmakings globala nätverk av serieentreprenörer och experter.

Programmet avslutas med en demonstrationsdag på Ikea of Sweden i Älmhult i december, då startupbolagen visar upp sina framsteg, prototyper, samarbeten och slutsatser. 

”Vår ambition är att hjälpa dessa startupbolag och förhoppningsvis bygga en affärsrelation med dem i framtiden. Vi ska inte köpa in oss i bolagen. Vi är övertygade att entreprenörerna mår bäst av att fortsätta äga sina bolag själva”, säger innovationschef Tony Sandelius.


Bolagen som deltar i Ikea Bootcamp: 

Anyware Solutions – Danmark

Utvecklar adapters för det uppkopplade hemmet. 

Bare Conductive – Storbritannien 

Tillverkar sensorer som gör att ytor, utrymmen och byggnader blir uppkopplade. 

Flying Spark – Israel

Använder larver för att skapa en ny proteinkälla i pulverform. 

Goodbag – Australien 

Beskriver sig som ”världens försts smarta shoppingväska”. 

How Do I? – Storbritannien

En app som gör guidande videomaterial tillgängligt för användare med inlärningssvårigheter.

Hubstairs – Frankrike 

Hjälper kunderna med inreda sina hem. 

Matter Solutions – Portugal 

Matter gör nya ytmaterial av industriavfall.

Mimbly – Sverige 

Mimbly har utvecklat en produkt som återvinner vatten i befintliga tvättsystem och kan användas av till exempel hotell för att spara miljontals liter vatten och en stor mängd energi. Den viktigaste aspekten hos deras produkt är att den är enkel att implementera i alla nya och befintliga tvättmaskiner. Mimbly teamet består av Daniel Ernesto Colunga Tinajero, Isabella Palmgren och Helena Wallenberg.

Niwa – Spanien 

Låter sina kunder odla inomhus med hjälp av mjukvara och data.

Nüwiel – Tyskland

Utvecklar en eldriven cykeltrailer för kortare budleveranser.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera