Hoppa till innehållet

Tio techbolag drillas i Tillväxtverkets "bootcamp"

En trädgårdsapp, utbildningsspel och ett verktyg för att styra datorn med handgester i luften. Tillväxtverket har utsett de första tio bolagen som ska startup-drillas Myndigheten lägger i år 2,5 miljoner kronor på att förse unga företag med nätverk och kunskap.

Forgotten Key, ett ungt spelföretag baserat i Karlshamn, är ett av tio bolag som ska delta i Startup Sweden.
Forgotten Key, ett ungt spelföretag baserat i Karlshamn, är ett av tio bolag som ska delta i Startup Sweden.Foto: Forgotten Key

Di Digital kunde nyligen berätta att 95 procent av riskkapitalet som kom Startupsverige till del under 2015 gick till bolag baserade i Stockholm.

LÄS MER: Stockholm slukar techinvesteringarna

Ett av de statligt finansierade hjälpmedlen för bolag i andra delar av landet är Startup Sweden, ett ”bootcamp” för startups arrangerat av Tillväxtverket. De första deltagarna i programmet offentliggjordes på måndagen.

Stockholms startup-miljö ska vara tillgänglig för alla bolag

”Näringsminister Mikael Damberg har sagt att Stockholm ska bli världens bästa startupmiljö. Som nationell myndighet vill vi att den miljön ska vara tillgänglig för alla bolag oavsett var de befinner sig”, säger Marcus Liu, programansvarig på Tillväxtverket.

Bland de tio premiärbolagen finns Forgotten Key, ett spelbolag som grundades i Karlshamn 2011 och under 2014 omsatte drygt 1 miljon kronor.

Även Karlstadsbaserade Workwide, en sajt som förmedlar svenska jobb runtom i världen, kommer att delta i vårens omgång.

LÄS MER: Damberg lovar mer statligt riskkapital utanför Stockholm

Deltagarna kommer till Stockholm för ett fem dagar långt program med workshops och föreläsningar som till exempel hålls av investerare. Bland Startup Swedens partnerbolag finns statliga Almi Invest och Industrifonden samt riskkapitalbolag som Northzone.

Bolagen som deltar i programmet under första kvartalet är:

  • Workwide. Erbjuder platsannonsering till arbetsgivare som söker arbetskraft till utlandet.
  • Thingmap. Ett verktyg som genom virtuell assistans hittar rätt person och kompetens inom en organisation.
  • Erghis Technologies. Ett verktyg som möjliggör styrning av datorer med handgester i luften.
  • Mina tjänster. Ett verktyg för att hantera användarens samtliga prenumerationer.
  • Pecar. En webbtjänst som ska minska administrationen för byggindustrin.
  • Prindit. En molnbaserad plattform som ska öka prestationsförmågan i organisationer.
  • Gardenize. En mobil app för trädgårdsintresserade som vill hålla reda på sina växter.
  • Trilo Interactive. Skapar utbildningsspelsappar för barn och ungdomar.
  • Zunzun. Utvecklar en webbserver som kombinerar machine learning med HTTP/2 för att förkorta laddningstider.
  • Forgotten Key. Producerar ”atmosfäriska äventyr” i form av digitala spel och upplevelser.

Nästa ansökningsrunda öppnar den 1 mars. Högst två Stockholmsbaserade bolag får delta varje kvartal.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera