Hoppa till innehållet

Tiptapp får rätt mot Stockholms stad – bryter inte mot lagen

Efter en nästan två år lång tvist har bolaget Tiptapp nu fått rätt mot Stockholms stad. Deras tjänst, som låter privatpersoner transportera avfall och skräp åt varandra, är inte olaglig enligt domstolen. ”Det har legat som en våt filt över oss”, säger vd:n Tim Bjelkstam.

Tiptapps vd och medgrundare Tim Bjelkstam fick rätt mot Stockholms stad som ville förbjuda skräphämtarappen.
Tiptapps vd och medgrundare Tim Bjelkstam fick rätt mot Stockholms stad som ville förbjuda skräphämtarappen.Foto: Pontus Bjerre/TT

Tiptapp grundades 2016 med affärsidén att låta privatpersoner ta betalt för att frakta bort avfall och skräp till återvinningscentralen.

Men två år senare drabbades företaget av ett hårt bakslag, eftersom Stockholms stad ansåg att plattformen var olaglig. Kommunen menade nämligen att Tiptapps transporter stred mot avfallsmonopolet i renhållningslagstiftningen.

Tiptapp var inte sena med att överklaga beslutet och förbudet verkställdes inte. Under tiden har företaget fortsatt växa med en bit över 300 000 nedladdningar av appen.

Företaget gick först till Länsstyrelsen med förhoppningen om att få rätt, men de ställde sig på Stockholms stad sida och propagerade för ett fortsatt förbud. 

Men nu har Tiptapp till slut vunnit en seger i den segdragna processen. Mark- och miljödomstolen anser nämligen, i en färsk dom, att tjänsten inte är ”olaglig” eller ”otillåten”.

Hur känns det? 

”Vi tycker så klart att det är oerhört skönt att ha fått ett klargörande och en riktig dom. Det var jätteviktigt för oss, och inte minst för våra användare, att få klarhet i att det inte finns några tveksamheter alls”, säger Tim Bjelkstam, vd och medgrundare, till Di Digital.

På vilket sätt har osäkerheten påverkat Tiptapp och er tillväxt?

”Det har legat som en våt filt över oss. Vissa som kanske inte läst in sig fallet, utan bara sett enstaka rubriker, har nog fått uppfattningen om att Tiptapp varit olaglig eller till och med stoppad. När Stockholms stad hösten 2018 ville införa ett förbud såg vi att många personer tillfälligt slutade använda oss. Vi har fått kämpa, men också fått stöd från många olika håll”, säger Tim Bjelkstam.

Läs mer: Trots tvisten – stark tillväxt för Tiptapp 

Flest användare finns i Stockholm, men Tiptapps app går även att använda i andra städer. Bolaget har till exempel fått stöd från kommuner som Nacka, Gislaved och Rättvik. Centrum för rättvisa agerade juridiskt ombud.

”Vi har sedan start försökt ha en bra dialog med olika kommuner, inklusive Stockholms stad, och andra aktörer i branschen. Det började väldigt positivt, men sedan uppstod den här juridiska frågan. Sedan dess har det varit iskallt från de flesta håll”, säger Tim Bjelkstam.

Under tiden tvisten pågått har Stockholms stad lanserat en egen konkurrerande tjänst för hämtning av avfall och sopor. Kommunen har fortfarande möjlighet att överklaga beslutet till Mark- och miljööverdomstolen.

Läs mer: Kommunen utmanar Tiptapp – lanserar egen sophämtning

Hur tror du att domen påverkar er relation med Stockholms stad?

”De har visserligen möjlighet att överklaga, men Stockholms stad har sagt att de vill sätta sig ner och prata med oss när det finns en dom och ett utlåtande om hur lagen ska tolkas. Nu är det på plats, så vi kommer sträcka ut en hand väldigt snart”, säger Tim Bjelkstam.

Centrum för rättvisa agerade juridiskt ombud åt Tiptapp.

”För att en myndighet ska kunna förbjuda ett företag från att bedriva näringsverksamhet måste det krävas tydligt stöd i lagen, och något sådant har det inte funnits i det här fallet”, säger organisationens chefsjurist Fredrik Bergman i en kommentar.

Stockholms stad har hävdat att det förekommit problem med dumpning av avfall och nedskräpning kopplat till Tiptapp, men Mark- och miljödomstolen menar att inte heller det skulle motivera ett förbud.

Ett fåtal privatpersoner som varit kopplade till plattformen har fällts i rätten för nedskräpning under de senaste åren, visar handlingar från databasen Acta Publica som Di Digital tagit del av.

”Det har förekommit några få fall där användare hos Tiptapp gjort helt fel. Men det är få incidenter i förhållande till alla hämtningar i appen, det når inte ens upp till en promille”, säger Tim Bjelkstam.

Han menar att Tiptapp tar frågan på allvar och att de hela tiden lanserar nya funktioner för att säkerställa att saker ”går rätt till, så långt det bara går”. Till exempel har bolaget från start krävt att transportörerna redovisar återhämtningen med en GPS-incheckning, bild och tidsstämpel.

Läs mer: Tiptapp fyller på kassan med 26 miljoner från flera teknikprofiler

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera