Annons

Tiptapp får rätt mot Stockholms stad – bryter inte mot lagen

Tiptapps vd och medgrundare Tim Bjelkstam fick rätt mot Stockholms stad som ville förbjuda skräphämtarappen.
Tiptapps vd och medgrundare Tim Bjelkstam fick rätt mot Stockholms stad som ville förbjuda skräphämtarappen. Foto: Pontus Bjerre/TT
Efter en nästan två år lång tvist har bolaget Tiptapp nu fått rätt mot Stockholms stad. Deras tjänst, som låter privatpersoner transportera avfall och skräp åt varandra, är inte olaglig enligt domstolen. ”Det har legat som en våt filt över oss”, säger vd:n Tim Bjelkstam.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tiptapp grundades 2016 med affärsidén att låta privatpersoner ta betalt för att frakta bort avfall och skräp till återvinningscentralen.

Men två år senare drabbades företaget av ett hårt bakslag, eftersom Stockholms stad ansåg att plattformen var olaglig. Kommunen menade nämligen att Tiptapps transporter stred mot avfallsmonopolet i renhållningslagstiftningen.

Tiptapp var inte sena med att överklaga beslutet och förbudet verkställdes inte. Under tiden har företaget fortsatt växa med en bit över 300 000 nedladdningar av appen.

Företaget gick först till Länsstyrelsen med förhoppningen om att få rätt, men de ställde sig på Stockholms stad sida och propagerade för ett fortsatt förbud. 

Men nu har Tiptapp till slut vunnit en seger i den segdragna processen. Mark- och miljödomstolen anser nämligen, i en färsk dom, att tjänsten inte är ”olaglig” eller ”otillåten”.

Hur känns det? 

”Vi tycker så klart att det är oerhört skönt att ha fått ett klargörande och en riktig dom. Det var jätteviktigt för oss, och inte minst för våra användare, att få klarhet i att det inte finns några tveksamheter alls”, säger Tim Bjelkstam, vd och medgrundare, till Di Digital.

På vilket sätt har osäkerheten påverkat Tiptapp och er tillväxt?

”Det har legat som en våt filt över oss. Vissa som kanske inte läst in sig fallet, utan bara sett enstaka rubriker, har nog fått uppfattningen om att Tiptapp varit olaglig eller till och med stoppad. När Stockholms stad hösten 2018 ville införa ett förbud såg vi att många personer tillfälligt slutade använda oss. Vi har fått kämpa, men också fått stöd från många olika håll”, säger Tim Bjelkstam.

Läs mer: Trots tvisten – stark tillväxt för Tiptapp 

Flest användare finns i Stockholm, men Tiptapps app går även att använda i andra städer. Bolaget har till exempel fått stöd från kommuner som Nacka, Gislaved och Rättvik. Centrum för rättvisa agerade juridiskt ombud.

”Vi har sedan start försökt ha en bra dialog med olika kommuner, inklusive Stockholms stad, och andra aktörer i branschen. Det började väldigt positivt, men sedan uppstod den här juridiska frågan. Sedan dess har det varit iskallt från de flesta håll”, säger Tim Bjelkstam.

Under tiden tvisten pågått har Stockholms stad lanserat en egen konkurrerande tjänst för hämtning av avfall och sopor. Kommunen har fortfarande möjlighet att överklaga beslutet till Mark- och miljööverdomstolen.

Läs mer: Kommunen utmanar Tiptapp – lanserar egen sophämtning

Hur tror du att domen påverkar er relation med Stockholms stad?

”De har visserligen möjlighet att överklaga, men Stockholms stad har sagt att de vill sätta sig ner och prata med oss när det finns en dom och ett utlåtande om hur lagen ska tolkas. Nu är det på plats, så vi kommer sträcka ut en hand väldigt snart”, säger Tim Bjelkstam.

Centrum för rättvisa agerade juridiskt ombud åt Tiptapp.

”För att en myndighet ska kunna förbjuda ett företag från att bedriva näringsverksamhet måste det krävas tydligt stöd i lagen, och något sådant har det inte funnits i det här fallet”, säger organisationens chefsjurist Fredrik Bergman i en kommentar.

Stockholms stad har hävdat att det förekommit problem med dumpning av avfall och nedskräpning kopplat till Tiptapp, men Mark- och miljödomstolen menar att inte heller det skulle motivera ett förbud.

Ett fåtal privatpersoner som varit kopplade till plattformen har fällts i rätten för nedskräpning under de senaste åren, visar handlingar från databasen Acta Publica som Di Digital tagit del av.

”Det har förekommit några få fall där användare hos Tiptapp gjort helt fel. Men det är få incidenter i förhållande till alla hämtningar i appen, det når inte ens upp till en promille”, säger Tim Bjelkstam.

Han menar att Tiptapp tar frågan på allvar och att de hela tiden lanserar nya funktioner för att säkerställa att saker ”går rätt till, så långt det bara går”. Till exempel har bolaget från start krävt att transportörerna redovisar återhämtningen med en GPS-incheckning, bild och tidsstämpel.

Läs mer: Tiptapp fyller på kassan med 26 miljoner från flera teknikprofiler

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer