Facebooks förvärv av det danska eyetracking-bolaget The Eye Tribe, som ännu inte har bekräftats av något av bolagen, tas emot som en positiv företeelse av det svenska ögonsensorbolaget Tobii.
”Om det här skulle stämma skulle det generellt sett vara väldigt positivt för branschen, eftersom det är ytterligare ett tecken på att flera av de stora drakarna inom konsumentelektronik visar intresse för eyetracking. Det ökar sannolikheten för att eyetracking-teknologin kommer att användas på bred front”, säger Tobiis vd Henrik Eskilsson till Nyhetsbyrån Direkt.
Obekräftade uppgifter om att Facebook har köpt The Eye Tribe cirkulerade på sociala medier under tisdagen och onsdagen. Efter att Di Digital undersökt uppgifter framgår det att Facebook Overseas Inc äger 100 procent av bolaget sedan den 15 december. Detta enligt Det Centrale Virksomhedsregister, den danska motsvarigheten till Bolagsverket.
Läs mer: Bekräftat: Facebook köper dansk Tobii-konkurrent
Varken Facebook eller The Eye Tribe har dock bekräftat uppgifterna.
Utgör inte ett sådant förvärv ett hot mot Tobii?
”Jag vet inte vad Facebook skulle ha för strategi med ett sådant förvärv, men det är inte sannolikt att Facebook skulle bli en leverantör av eyetracking-teknologi till andra aktörer. Det är mer rimligt att tro att Facebook vill öka förståelsen för eyetracking internt”, säger Henrik Eskilsson.
Han påpekar också att Facebook äger Oculus, som är en av de stora spelarna inom VR-området.
Har Facebook visat intresse för Tobii?
”Det är inget som vi kan kommentera. Generellt har vi väldigt svårt att kommentera vilka vi har kontakt med”, säger Henrik Eskilsson.
Danska The Eye Tribe startades 2011 av fyra grundare och bolaget har nu 16 heltidsanställda. Under 2012 tog bolaget in 1 miljoner dollar från en grupp av europeiska investerare.
Nu leder The Eye Tribe ett 4,4 miljoner dollar stort projekt som är samfinansierat av The Danish National Advanced Technology Foundation för att utveckla ögonstyrning för mobila enheter, uppger The Eye Tribe på sin hemsida.
”De har försökt att lansera en eyetracking-produkt bland annat för konsumentbruk, men inte lyckats få till någon större omsättning”, säger Henrik Eskilsson.
Även andra jättar inom konsumentelektronik har visat intresse för eyetracking. Tidigare i år sökte Apple patent inom eyetracking och i oktober köpte Google eyetracking-bolaget Eyefluence.
Smart Eye, som listades på First North i början av december, är också verksamt inom eyetracking.
Vid 16-tiden under onsdagen hade varken aktiekursen i Tobii eller Smart Eye påverkats nämnvärt av nyheten.
TT / Direkt / Di Digital