Hoppa till innehållet

Tobii går över miljarden men nästan dubblar förlusterna

Ögonstyrningsbolaget Tobii omsatte under 2016 mer än en miljard kronor. Men stora investeringar i Tobii Tech gör att förlusterna nästan dubblas.

John Elvesjö är vice vd på Tobii och en av bolagets grundare.
John Elvesjö är vice vd på Tobii och en av bolagets grundare.Bild: Jack Mikrut

”Det händer många spännande saker i hela koncernen. Det jag tycker sticker ut tydligast under det fjärde kvartalet är konkreta resultatet av det vi har jobbat med i Tobii Tech, bland annat kundintegrationer i bildskärmar, datorspel och i den första smartphonen",  säger vd Henrik Eskilsson till Di Digital med anledning av  rapporten för det fjärde kvartalet 2016.

Tobiis (NTL) omsättning för 2016 uppgick till 1 053 miljoner kronor jämfört med 967 miljoner kronor året innan. Det innebär att det Danderydsbaserade ögonstyrningsbolaget för första gången omsätter mer än 1 miljard kronor.

Rörelseresultat för helåret hamnade på -67 miljoner kronor jämfört med -36 miljoner kronor året innan.

Det negativa rörelseresultatet beror på stora investeringar i Tobii Tech som satsar på att utveckla produkter för konsumentmarknaden. Det drar ned rörelseresultat med 207 miljoner kronor.

Vid 09.45-tiden på onsdagen var Tobii-aktien ned med 1,45 procent till 68 kronor.

Tobii Dynavox som utvecklar handikapphjälpmedel bidrog positivt med 125 miljoner kronor och Tobii Pro som utvecklar ögonstyrningsverktyg för företag och forskare bidrog positivt med 15 miljoner kronor.

Rörelseresultat för det fjärde kvartalet 2016 hamnade på -10 miljoner kronor och omsättningen på 205 miljoner kronor. 

Tobii Dynavox bidrog under det fjärde kvartalet positivt till rörelseresultatet med 41 miljoner kronor. Tobii Pro bidrog med 12 miljoner kronor. Investeringarna i Tobii Tech drog ned rörelseresultat med 64 miljoner kronor.

Läs mer: Tobii ökar insatsen inom spel, VR och självkörande bilar

Under det fjärde kvartalet genomförde Tobii en nyemission på 449 miljoner kronor för att öka satsningarna på virtual reality och smarta telefoner. Emissionen ska ge kraft att "ytterligare öka investeringstakten" enligt vd Henrik Eskilsson. 

”Arbetet med spelstudios fortsätter att utvecklas positivt. Vi ser fler och fler spel med stöd för ögonstyrning lanseras, men även här är vi en tidig fast. Det behövs många fler spel med bra implementering av ögonstyrning för att en bredare krets av datorspelsanvändare ska ha nytta av det.”

Under kvartalet fick Tobii också in Huawai som första smartphonekund och vd Henrik Eskilsson lyfter fram att både Google och Facebook har köpt eyetrackingbolag. 

”Vi ser en god potential att fortsätta växa inom Tobiis etablerade affärsområden, Tobii Dynavox och Tobii Pro och även en långsiktig tillväxtpotential inom Tobii Tech, i massmarknadstillämpningar som speldatorer, vanliga datorer, virtual reality och smartphones. Ögonstyrning har förutsättningar att få ett stort genomslag på alla dessa marknader. Men det kommer ta en hel del tid och mycket investeringar att skapa en stor affär inom området", säger Henrik Eskilsson.

Läs mer: Tobii: ”Facebooks köp är goda nyheter för eyetracking-teknologin”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera