Hoppa till innehållet

Tobii-grundare startar nytt VC-bolag med avhoppare från Moor

Investmentbolaget Moors fyra investerare lämnar för att starta ett nytt riskkapitalbolag med medgrundaren till ögonstyrningsbolaget Tobii. ”Vi ska vara modiga”, säger John Elvesjö.

Katja Bergman, John Elvesjö, Andy Johnston och Kerstin Cooley startar Brightly Ventures.
Katja Bergman, John Elvesjö, Andy Johnston och Kerstin Cooley startar Brightly Ventures.Foto: Josefine Backström/pressbild

Investmentbolaget Moor, vars kapital till stora delar har kommit från Angry Birds-investeraren Kaj Hed, har nått sitt slut när det gäller nyinvesteringar. Bolaget, som bland annat har Acast, Spotscale och Volumental i portföljen, förlorar nu sina tre investerare. 

Vd:n Kerstin Cooley och investerarna Katja Bergman och Andy Johnston lämnar Moor för att tillsammans med Tobiis grundare John Elvesjö starta ett nytt riskkapitalbolag i Stockholm. 

”Moor har en jättefin portfölj med starka techbolag och är färdiginvesterad vad gäller nya startups. De 13 bolag som finns i portföljen kommer att förvaltas vidare av Moor”, säger Kerstin Cooley.

Med bolagsnamnet Brightly Ventures ska de investera i techbolag i tidiga skeden. Bolaget vill inte kommentera storleken på fonden men enligt uppgift till Di Digital ska den rymma 500 miljoner kronor.

Till skillnad från sina tre nya kollegor har John Elvesjö inte en bakgrund som investerare utan som bolagsbyggare. Tillsammans med Henrik Eskilsson och Mårten Skogö grundade han ögonstyrningsbolaget Tobii 2001. Under resan har han ansvarat för bolagets kapitalanskaffning på närmare 2 miljarder kronor från investerare och även för bolagets många förvärv och börsnotering. 

”Vi kommer kunna stötta våra portföljbolag med bolagstransaktioner med väldigt mycket. I det skedet som vi investerar är det viktigt att kunna hjälpa bolagen i nästa skede när de ska ta kontakt med Northzone och Creandum och de internationella jättarna”, säger John Elvesjö.

Han har tidigare under året flaggat för att han vill kliva av sin operativa roll som vice vd på Tobii och med Brightly Ventures kommer han att gå från att investera privat i techbolag till att investera via riskkapitalbolaget.

”Tillsammans har vi både bolagsbyggarerfarenhet och erfarenhet av att investera i tidiga skeden. Det är just den här kombinationen av våra erfarenheter som gör det här så starkt”, säger Kerstin Cooley.

Brightly Ventures har redan fått in ett antal nyckelinvesterare. Bolaget har som mål att investera i 20 till 25 bolag under de närmaste fyra åren.

Brightly Ventures kommer att fokusera på bolag i tidiga skeden, med en mix av mjuk- och hårdvarubolag med investeringar mellan 5 och 20 miljoner kronor. Det är också inom det här segmentet av investeringar där det fortfarande finns rum för riskkapitalbolag i Sverige.

”Vi kommer vara ganska modiga och det är lite vår roll att utmana de äldre riskkapitalbolagen. Jag tror också att de kommer att uppskatta att vi kan resa en fond och hjälpa bolagen i ett tidigt skede”, säger John Elvesjö.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera