Hoppa till innehållet

Tobii köper tillbaka Sticky

Börsbolaget Tobii köper tillbaka bolaget Sticky, som gör marknadsundersökningar med hjälp av eyetracking. Sticky knoppades av från Tobii 2009.

Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild.
Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild.Foto: Tobii

Ögonsensorbolaget Tobii har förvärvat alla väsentliga tillgångar i Sticky, ett företag som erbjuder en molnbaserad produkt för storskaliga marknadsundersökningar med hjälp av webbkamerabaserad eyetracking. Det framgår av ett pressmeddelande.

Marknaden imponerades inte av affären. Klockan 15:40 under onsdagen hade Tobiis aktie backat med 2 procent till 42,9 kronor. Följ kursen här

Under 2016 omsatte Sticky cirka 1,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 13 miljoner kronor, och hade ett rörelseresultat på -2,8 miljoner dollar, eller cirka -25 miljoner kronor.

Läs mer: Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"

Sticky började som ett dotterbolag hos Tobii som knoppades av 2009. Bolaget har sitt huvudkontor i San Francisco med kontor i New York och Stockholm. Företaget sysselsätter 15 personer.

Förvärvet betalas kontant med möjlighet att en del av ersättningen kan utgöras av Tobii-aktier. Innan förvärvet var Tobii minoritetsägare i Sticky.

Sticky kommer att integreras med affärsområdet Tobii Pro, som är verksamt inom eyetracking för forskning och undersökningar.

Direkt / Di Digital 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera