Annons
Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild.

Tobii köper tillbaka Sticky

Det är största hindret för företag – i både uppstart och tillväxt SPONSRAT AV Nordea

Alphabets projekt testar att levera mat och mediciner i Australien.

Techjätten levererar tacos med drönare i Australien

Joakim Samuelsson på Ingram Micro och Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando.

Zalando börjar leverera från svenskt lager

Krys vd Johannes Schildt och Min Doktors nya vd Laurens Leurink.

Fördel Kry i jakten på digitala vårdbesök

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Tobii köper tillbaka Sticky

Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild.
Henrik Eskilsson, vd på Tobii. Foto: pressbild. Foto: Tobii
Börsbolaget Tobii köper tillbaka bolaget Sticky, som gör marknadsundersökningar med hjälp av eyetracking. Sticky knoppades av från Tobii 2009.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ögonsensorbolaget Tobii har förvärvat alla väsentliga tillgångar i Sticky, ett företag som erbjuder en molnbaserad produkt för storskaliga marknadsundersökningar med hjälp av webbkamerabaserad eyetracking. Det framgår av ett pressmeddelande.

Marknaden imponerades inte av affären. Klockan 15:40 under onsdagen hade Tobiis aktie backat med 2 procent till 42,9 kronor. Följ kursen här

Under 2016 omsatte Sticky cirka 1,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 13 miljoner kronor, och hade ett rörelseresultat på -2,8 miljoner dollar, eller cirka -25 miljoner kronor.

Läs mer: Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"

Sticky började som ett dotterbolag hos Tobii som knoppades av 2009. Bolaget har sitt huvudkontor i San Francisco med kontor i New York och Stockholm. Företaget sysselsätter 15 personer.

Förvärvet betalas kontant med möjlighet att en del av ersättningen kan utgöras av Tobii-aktier. Innan förvärvet var Tobii minoritetsägare i Sticky.

Sticky kommer att integreras med affärsområdet Tobii Pro, som är verksamt inom eyetracking för forskning och undersökningar.

Direkt / Di Digital 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post