Hoppa till innehållet

Tobii ökar intäkterna och minskar förlusten – men aktien faller

Eyetracking-bolaget Tobii såg en positiv utveckling i alla sina tre affärsområden under andra kvartalet, med ökad omsättning och minskade förluster som följd. Bolaget har dessutom ingått flera nya samarbeten om att bygga in sin VR-teknologi i elektronik.

Henrik Eskilsson, vd för börsnoterade Tobii.
Henrik Eskilsson, vd för börsnoterade Tobii.Foto: Andreas Cervenka

Ögonsensorföretaget Tobii gör en rörelseförlust på 59 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018. Därmed minskar förlusterna från från minus 71 Mkr samma period i fjol.

Samtidigt växte intäkterna till 307 Mkr, från en nettomsättning på 264 Mkr samma period i fjol.

I den inledande fredagshandeln på Stockholmsbörsen, strax efter klockan 9, hade aktien stigit med över 2 procent till knappt 41,80 kronor. Men någon timme senare, vid klockan 10, hade kursen vänt nedåt och handlades på runt minus 2 procent till cirka 40 kronor.

Det största affärsområdet Tobii Dynavox, med verksamhet inom kommunikationsmedel, ökade sin omsättning med 8 procent. Det beror på en tydlig efterfrågan på bolagets nya produkter, skriver vd Henrik Eskilsson i rapporten.

"Den volymtillväxt vi såg under det första kvartalet ökade ytterligare och sammantaget gav vi fler än dubbelt så många personer en röst som under samma period föregående år", skriver bolagets vd Henrik Eskilsson i rapporten.

Rörelsemarginalen inom Dynavox uppgick samtidigt till 11 procent under kvartalet.

Läs mer: Tobii-grundare startar nytt VC-bolag med avhoppare från Moor

Affärsområdet Tobii Pro, som världsledande inom forskningslösningar för eyetracking, levererade i sin tur en omsättningstillväxt på 37 procent under kvartalet.

"I grunden har vi en väldigt stark och konkurrenskraftig produktportfölj. Våra eyetracking-glasögon fortsatte att vara en storsäljare samtidigt som vår premium-eyetracker Tobii Pro Spectrum har visat fantastiska resultat i prestandamätningar och blivit allt mer efterfrågad av akademiska kunder", skriver Henrik Eskilsson i rapporten.

Han konstaterar att tillväxten låg en bra bit över Tobii Pros långsiktiga finansiella mål på 15 till 20 procent, vilket delvis är en effekt av att Tobii Pro lyckats överta en stor del av den tidigare konkurrenten SMI:s kundbas.

Läs mer: Tobii-topp lämnar – blir vd på börsbolaget CLX

Lönsamheten inom Tobii Pro påverkades emellertid av fortsatta investeringar i produktutveckling och säljorganisationen. Det finns också en säsongseffekt som ger lägre rörelseresultat under det andra kvartalet än i genomsnitt under året, uppger Tobii. Rörelsemarginalen inom Tobii Pro uppgick till 2 procent.

Det tredje och sista affärsområdet Tobii Tech, som utvecklar eyetracking-teknologi för inbyggnad i konsumentelektronik och andra volymprodukter, såg marginella förändringar i både nettomsättning och rörelseförlust.

"Vi gjorde goda framsteg i pågående projekt med strategiskt viktiga kunder, vilka siktar på produkter i marknaden från slutet av 2018 eller under 2019. Utöver det har vi etablerat relationer och inlett samarbeten med ytterligare potentiella VR-kunder", skriver Henrik Eskilsson i rapporten.

Tobii Tech har som finansiellt mål att nå lönsamhet under 2021.

(Direkt/ Di Digital)

Läs mer: Tobiis aktie steg på stark rapport första kvartalet 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera