Ögonsensorföretaget Tobii gör en rörelseförlust på 59 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018. Därmed minskar förlusterna från från minus 71 Mkr samma period i fjol.
Samtidigt växte intäkterna till 307 Mkr, från en nettomsättning på 264 Mkr samma period i fjol.
I den inledande fredagshandeln på Stockholmsbörsen, strax efter klockan 9, hade aktien stigit med över 2 procent till knappt 41,80 kronor. Men någon timme senare, vid klockan 10, hade kursen vänt nedåt och handlades på runt minus 2 procent till cirka 40 kronor.
Det största affärsområdet Tobii Dynavox, med verksamhet inom kommunikationsmedel, ökade sin omsättning med 8 procent. Det beror på en tydlig efterfrågan på bolagets nya produkter, skriver vd Henrik Eskilsson i rapporten.
"Den volymtillväxt vi såg under det första kvartalet ökade ytterligare och sammantaget gav vi fler än dubbelt så många personer en röst som under samma period föregående år", skriver bolagets vd Henrik Eskilsson i rapporten.
Rörelsemarginalen inom Dynavox uppgick samtidigt till 11 procent under kvartalet.
Läs mer: Tobii-grundare startar nytt VC-bolag med avhoppare från Moor
Affärsområdet Tobii Pro, som världsledande inom forskningslösningar för eyetracking, levererade i sin tur en omsättningstillväxt på 37 procent under kvartalet.
"I grunden har vi en väldigt stark och konkurrenskraftig produktportfölj. Våra eyetracking-glasögon fortsatte att vara en storsäljare samtidigt som vår premium-eyetracker Tobii Pro Spectrum har visat fantastiska resultat i prestandamätningar och blivit allt mer efterfrågad av akademiska kunder", skriver Henrik Eskilsson i rapporten.
Han konstaterar att tillväxten låg en bra bit över Tobii Pros långsiktiga finansiella mål på 15 till 20 procent, vilket delvis är en effekt av att Tobii Pro lyckats överta en stor del av den tidigare konkurrenten SMI:s kundbas.
Läs mer: Tobii-topp lämnar – blir vd på börsbolaget CLX
Lönsamheten inom Tobii Pro påverkades emellertid av fortsatta investeringar i produktutveckling och säljorganisationen. Det finns också en säsongseffekt som ger lägre rörelseresultat under det andra kvartalet än i genomsnitt under året, uppger Tobii. Rörelsemarginalen inom Tobii Pro uppgick till 2 procent.
Det tredje och sista affärsområdet Tobii Tech, som utvecklar eyetracking-teknologi för inbyggnad i konsumentelektronik och andra volymprodukter, såg marginella förändringar i både nettomsättning och rörelseförlust.
"Vi gjorde goda framsteg i pågående projekt med strategiskt viktiga kunder, vilka siktar på produkter i marknaden från slutet av 2018 eller under 2019. Utöver det har vi etablerat relationer och inlett samarbeten med ytterligare potentiella VR-kunder", skriver Henrik Eskilsson i rapporten.
Tobii Tech har som finansiellt mål att nå lönsamhet under 2021.
(Direkt/ Di Digital)
Läs mer: Tobiis aktie steg på stark rapport första kvartalet