Hoppa till innehållet

Tobii stegrade förlusterna under 2017

Det börsnoterade ögonsensorbolaget Tobiis förluster ökade med 178 procent för helåret 2017. Samtidigt steg försäljningen endast med 3 procent. Aktien faller med drygt 5 procent i torsdagens inledande handel. 

Henrik Eskilsson, vd för Tobii
Henrik Eskilsson, vd för TobiiFoto: Claes-Göran Flinck

Ögonsensorbolaget Tobii kom under torsdagen med sitt årsbokslut för 2017. Omsättningen uppgick till 1,084 miljarder kronor medan förlusten skrevs till 186 miljoner konor. 

Motsvarande kvartal förra året var omsättningen 1,053 miljarder kronor och rörelseresultat -67 miljoner kronor. Det innebär att försäljningen steg med 3 procent medan förlusten ökade 178 procent. 

För fjärde kvartalet uppgick omsättningen till 307 miljoner kronor medan rörelseresultatet blev -11,5 miljoner kronor.

Läs mer: Tobiis vd flyttar till USA: "Vill öka vår närvaro"

Förlusten påverkades av ökade investeringar i affärsområdet Tobii Tech, som är inriktad mot spel och VR, heter det i rapporten. 

Av Tobiis tre affärsområden är det bara Tobii Tech som går med förlust. Rörelseresultatet för 2017 slutade på -290 miljoner kronor, medan Tobii Dynavox, som utvecklar kommunikationshjälpmedel, och Tobii Pro, som utvecklar verktyg för marknadsanalys, tillsammans hade ett överskott på över 104 miljoner.

”Vi tycker att rapporten är positiv när det gäller fjärde kvartalet, egentligen när det gäller alla tre affärsområden. Tobii Pro ökade försäljningen väldigt mycket och vi ser en stark återhämtning för Tobii Dynavox. Inom Tobii Tech har efterfrågan från kunderna, speciellt inom VR, ökat”, säger Henrik Eskilsson som är vd på Tobii, till Di Digital.

Målet är att Tobii Tech ska nå lönsamhet under 2021, uppger bolaget.

Vad gör ni konkret för att Tobii Tech ska visa svarta siffror?

”Det är ju en långsiktig investering inom ett område med oerhört stort potential. Ögonsensorer är en marknad där vi potentiellt kan bygga miljardaffärer. Men det är en investering som kräver både tid och pengar. Tobii har som delmål att i det affärsområdet nå lönsamhet inom 2021. Men för koncernen som helhet är vårt mål att nå lönsamhet 2020.”

Rapporten fick ett svalt mottagande av marknaden. Efter fem minuters handel var aktien ned omkring 5,5 procent. Under det senaste året är aktien ned nästan 50 procent. Följ kursen här. 

Läs även: Andreas Cervenka: Här är Silicon Valleys smutsiga hemlighet 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera