Det nya kapitalet planeras tas in via en företrädesemissionen som motsvarar 7,7 procent av bolagets nuvarande börsvärde.
Anledningen till kapitaljakten är att bolaget ska göra "betydande investeringar i teknik- och marknadsutveckling för att ta till vara på det snabbt ökande intresset för eyetracking i virtual reality och smartphones". Det framgår av ett pressmeddelande.
Läs mer: Därför kan Googles köp gynna Tobii
Ambitionen är att Tobii skall ta samma världsledande position med eyetracking för konsumentelektronik som segmenten Dynavox och Pro redan uppges ha inom sina respektive områden.
Tobii avser att investera 150 miljoner kronor årligen i båda de två områdena under 2017–2019.
Fullständiga emissionsvillkor förväntas offentliggöras senast 24 november, och teckningsperiod väntas löpa 6–20 december. Aktieägare med 40 procent av rösterna i Tobii har aviserat att de är positiva till företrädesemissionen, och en extra bolagsstämma i frågan kommer att hållas den 30 november.
Tobii presenterade nyligen sina resultat för årets tredje kvartal. Bolagets tillväxt låg på 12 procent och rörelseresultatet uppgick till -11 miljoner kronor. Resultatet påverkades negativt av de omfattande investeringarna på affärsområdet Tobii Tech, som fokuserar på utveckling av produkter för konsumentmarknaden. Den negativa påverkan uppgick till -42 Mkr, vilket kan jämföras med -37 Mkr föregående år.
Redan i samband med rapporten flaggade bolagets vd Henrik Eskilsson för ökade investeringar på området för att svara mot det ”kraftigt ökade intresset för eyetracking”.
Läs mer: Tobii dras med miljonförluster – hoppas på spelbranschen
Di Digital/Direkt