Redan i augusti i fjol kunde Di Digital avslöja att Bonnier anlitat en amerikansk investmentbank för att sälja framgångssagan Toca Boca, som utvecklar pedagogiska appar för barn.
För en dryg månad sedan blev affären klar. Köparen, kanadensiska Spin Master, är ett av världens största leksaksföretag. Någon prislapp har inte offentliggjorts men enligt Di Digitals källor betalade Spin Master under 500 Mkr för bolaget.
Nu står det klart att Toca Bocas omsättning fortsatte att öka kraftigt ända fram till försäljningen. År 2015 omsatte bolaget 115,8 Mkr, en ökning med drygt 50 procent jämfört med året innan.
Mer anmärkningsvärt är att bolaget redovisar en rejäl förlust på 24,9 Mkr, det efter flera år av stabila vinstresultat. Anledningen uppges vara kraftiga investeringar i "video och konsumentprodukter".
Det avslöjar vd och grundare Björn Jeffery i en intervju med sajten 8till5.
Det är sedan tidigare känt att Toca Boca investerat i att bygga upp en egen filmstudio i New York, med avsikt att skapa en prenumererad videotjänst för barn.
Resultatsiffrorna sätter Bonniers försäljning av bolaget delvis i ett nytt ljus, då det nu står klart att Toca Boca var mitt uppe i en större och kostsam omställning av verksamheten.
Den gamla ägaren, Bonnier, får alltså ta notan för det arbetet, men det faller på Spin Master att skörda de eventuella vinsterna av omställningen.
Bonnier har tidigare motiverat försäljningen med att Toca Boca behöver en ägare med mer erfarenhet av app- och leksaksmarknaden.
I intervjun med 8till5 uttrycker Björn Jeffery viss förvåning över Bonnierkoncernens tajming i försäljningen:
"Allt beror på vad man definierar som Bonniers kärnverksamhet, men det handlar nog snarare om att digitalisera de traditionella medieslagen – även om det historiskt sett varit väldigt svårt att digitalisera något som inte var digitalt från början", säger Björn Jeffery.
Läs även:
Kommentar: En affär där alla är vinnare – utom grundarna
Leksakstillverkaren Spin Master köper Toca Boca av Bonnier. Det är en affär där alla, utom grundarna, kommer ut som vinnare, skriver Di Digitals Viktor Ström.
Historien om Toca Boca: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg
Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. Drygt 30 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga.
Toca Bocas grundare: "Jag är lättad"
Toca Bocas grundare och vd Björn Jeffery stannar kvar i bolaget efter försäljningen, säger han till Di Digital.
Storaffären ger Bonnier Growth "ökad aptit"
Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.