Hoppa till innehållet

Toca Boca gjorde jätteförlust innan försäljningen

Appmakaren Toca Boca gjorde en förlust på nära 25 Mkr under 2015. Siffrorna sätter Bonniers beslut att sälja bolaget i ett nytt ljus.

Toca Bocas vd och grundare Björn Jeffery
Toca Bocas vd och grundare Björn Jeffery

Redan i augusti i fjol kunde Di Digital avslöja att Bonnier anlitat en amerikansk investmentbank för att sälja framgångssagan Toca Boca, som utvecklar pedagogiska appar för barn.

För en dryg månad sedan blev affären klar. Köparen, kanadensiska Spin Master, är ett av världens största leksaksföretag. Någon prislapp har inte offentliggjorts men enligt Di Digitals källor betalade Spin Master under 500 Mkr för bolaget

Nu står det klart att Toca Bocas omsättning fortsatte att öka kraftigt ända fram till försäljningen. År 2015 omsatte bolaget 115,8 Mkr, en ökning med drygt 50 procent jämfört med året innan. 

Mer anmärkningsvärt är att bolaget redovisar en rejäl förlust på 24,9 Mkr, det efter flera år av stabila vinstresultat. Anledningen uppges vara kraftiga investeringar i "video och konsumentprodukter".

Det avslöjar vd och grundare Björn Jeffery i en intervju med sajten 8till5

Det är sedan tidigare känt att Toca Boca investerat i att bygga upp en egen filmstudio i New York, med avsikt att skapa en prenumererad videotjänst för barn

Resultatsiffrorna sätter Bonniers försäljning av bolaget delvis i ett nytt ljus, då det nu står klart att Toca Boca var mitt uppe i en större och kostsam omställning av verksamheten.

Den gamla ägaren, Bonnier, får alltså ta notan för det arbetet, men det faller på Spin Master att skörda de eventuella vinsterna av omställningen. 

Bonnier har tidigare motiverat försäljningen med att Toca Boca behöver en ägare med mer erfarenhet av app- och leksaksmarknaden.

I intervjun med 8till5 uttrycker Björn Jeffery viss förvåning över Bonnierkoncernens tajming i försäljningen: 

"Allt beror på vad man definierar som Bonniers kärnverksamhet, men det handlar nog snarare om att digitalisera de traditionella medieslagen – även om det historiskt sett varit väldigt svårt att digitalisera något som inte var digitalt från början", säger Björn Jeffery. 


Läs även: 

Kommentar: En affär där alla är vinnare – utom grundarna 

Leksakstillverkaren Spin Master köper Toca Boca av Bonnier. Det är en affär där alla, utom grundarna, kommer ut som vinnare, skriver Di Digitals Viktor Ström


Historien om Toca Boca: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. Drygt 30 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga. 


Toca Bocas grundare: "Jag är lättad"

Toca Bocas grundare och vd Björn Jeffery stannar kvar i bolaget efter försäljningen, säger han till Di Digital. 


Storaffären ger Bonnier Growth "ökad aptit"

Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

 


 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera