De kom tidigt på Youtube och andra delar av nätet: animerade filmer där streckgubbar slåss mot varandra i fantasifulla fajter. I slutet av september i år släppte Landfall Games (NTL) “Stick Fight: The Game” där man styr just en streckgubbe i slagsmål mot antingen främlingar online eller vänner framför samma dator.
Sedan spelet släpptes på spelplattformen och butiken Steam har “Stick Fight” sålts nästan en halv miljon gånger för sammanlagt två miljoner dollar, motsvarande ungefär 16 miljoner kronor.
“Det var långt över förväntan. Det blev en extrapresent och vi tycker att det är sjukt kul att vi har gjort ett spel som andra också tycker är bra”, säger Petter Henriksson på Landfall Games.
De har tidigare gjort spelet “Clustertruck” där man navigerar en person genom hinderbanor ovanpå långtradare.
Läs mer: Miljonerna regnar över indiestudions nya spel
Landfall Games grundades av Wilhelm Nylund och hette då Wilnyls Game Company innan namnbytet. "Stick Fight" togs fram av fyra utvecklare på spelstudion på kvällar och helger. De jobbade främst på huvudprojektet "Totally Accurate Battle Simulator" under dagarna men fortsatte med “Stick Fight” på fritiden i tre månader, eftersom de gillade spelidén själva. Men spelstudion trodde inte att hobbyprojektet skulle sälja så bra.
“Vi trodde inte att folk var så taggade som de faktiskt var. Vi sa att vi borde göra 100 000 sales på ett år”, säger Petter Henriksson.
“Clustertruck” släpptes i september förra hösten och köptes flest gånger under de tre första dagarna, sedan svalnade det av. Enligt Petter Henriksson har "Stick Fight" däremot växt långsamt varje dag. Spelet har även fler än 2700 recensioner på Steam efter drygt en månad, att jämföra med “Clustertruck” som har samlat på sig 2900 recensioner på över ett år.