Annons

Tog in 30 miljoner – nu går kalenderappen i konkurs

Simplidays grundare Sebastian Mutsson och Johan Gunnars.
Simplidays grundare Sebastian Mutsson och Johan Gunnars. Foto: Simpliday.
Kalenderappen Simpliday skulle göra livet enklare för användarna och stöddes av bland andra Almi Invest, Wellstreet och flera affärsänglar. Nu har bolaget ansökt om konkurs.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Malmöbolaget Simpliday utvecklar en tjänst som ska samla kalendrar, att göra-listor och e-post i en app. Tanken är att användaren ska få bättre översikt över sin agenda och kunna dela den med andra.

Nu har bolaget gått i konkurs.

Sammanlagt har bolaget tagit in 30 miljoner kronor från bland andra VC-bolaget Wellstreet och Almi Invest. Även lokala affärsänglar som Pia Althin och Ulf Ljunggren har investerat i Simpliday.

”Det här är en del av processen med bolagsbyggande. Vi kommer att ha bolag som går riktigt bra och så kommer vi ha bolag som inte lyckas med sin affärsmodell. Vi tycker alltid att det är tråkigt när det blir såhär, men vi ser inte det här som ett misslyckande, det är en läxa för framtida investeringar och de övriga portföljbolagen”, säger Wellstreets medgrundare Sïmon Saneback.

Bolagets omsättning har aldrig riktigt tagit fart. Under det brutna året 2015/2016 omsatte bolaget 89.000 kronor, 2017 låg omsättningen på 118.000 kronor. Förlusterna däremot har legat stadigt de båda åren på runt 5,5 miljoner kronor. 

Enligt Simplidays färska årsredovisning för förra året omsatte bolaget 97.000 kronor och minusresultatet uppgick till 5,2 miljoner kronor. Antal anställda var fem personer.

Under våren 2016 satsade bolaget på en expansion till USA, som alltså inte ser ut att hålla hela vägen. 

”De stora bolagen, med Google som det enda undantaget, ligger hopplöst efter när det gäller den här typen av tjänster. Jag är bara glad så länge Apple behandlar sin kalenderapp så styvmoderligt”, sa Johan Gunnars, vd och en av Simplidays grundare vid tillfället.

Simpliday hade en gratistjänst och började i samband med USA-lanseringen testa olika intäktsmodeller, som ser ut att inte ha tagit fart. Bland annat adderade bolaget matbeställningar via appen.

I dagsläget vill Johan Gunnars inte kommentera konkursen, meddelar han Di Digital. Simpliday var en av sju finalister i Di Digital Startup Tour i Malmö 2016. 

Läs mer: Svenskt teknikbolag i konkurs – bränt 600 miljoner på åtta år 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies