Florida-baserade Magic Leap har haft stora visioner för sina produkter inom förstärkt verklighet, eller augmented reality, sedan starten 2011. Några år senare tog hajpen fart kring bolaget, då man fick in en investering på 5 miljarder kronor från Googles riskkapitalbolag.
Produkterna från Magic Leap lät dock vänta på sig. Först 2018 släpptes ett AR-kit och då i begränsad skala i USA. I dag finns de tillgängliga för den breda marknaden, men försäljningen verkar inte ha tagit fart. I december i fjol rapporterade The Information att man ska ha sålt 6 000 AR-headset på sex månader, medan målet låg på 100 000 enheter.
Läs också: Di Digital testar miljardsatsningen Magic Leaps AR-kit
Magic Leap dementerade uppgiften, men gav ingen siffra på det verkliga antalet. Men AR-produkter har ännu inte tagit fart bland konsumenter och diskrepansen indikerar att bolaget redan hade problem.
På tisdagen bekräftade Magic Leap i en bloggpost att man låter en del av personalen gå. Enligt uppgifter till Bloomberg handlar det om halva personalstyrkan, vilket motsvarar runt 1 000 personer.
AR-bolaget gick också ut med att man skiftar fokus mer till företagskunder istället för konsumenter.
”Vår ledning, styrelse och våra investerare tror fortfarande på den långsiktiga potentialen för vårt IP (immaterialrättsliga tillgångar reds.anm.), även om våra intäktsmöjligheter kortsiktigt är koncentrade på företagssidan”, skriver Magic Leaps grundare och vd Rony Abovitz.
Totalt har Magic Leap tagit in runt 26 miljarder kronor i riskkapital, från bland andra Google och Alibaba. I mitten av mars kom en rapport hos Bloomberg om att man tittar på att sälja bolaget till en värdering på över 100 miljarder kronor.
Magic Leap är bara ett av många amerikanska startupbolag som låter personal gå i spåren av coronautbrottet. På tisdagen rapporterades det också att utlåningsbolaget Lending Club släpper 46 anställda, vilket motsvarar 30 procent av personalstyrkan. Och den kreativa plattformen Patreon låter 30 personer gå, motsvarande 13 procent.
Enligt sajten Layoffs.fyi, som samlar in data kring hur många anställda som får lämna startupbolag i USA, handlar det hittills om nästan 30 000 personer från 292 företag sedan den 11 mars i år.
Läs också: Facebook säkrar AR-skärmar till techglasögon – Apple ute ur leken