Annons

Tog in 65 miljoner – nu går svenska wifi-bolaget i konkurs

Instabridge medgrundare och vd Niklas Agevik.
Instabridge medgrundare och vd Niklas Agevik. Foto: Amanda Lindgren
Wifi-delningstjänsten Instabridge, som grundades 2012, skulle lansera en betalversion och börja tjäna egna pengar. Men efter att ha bränt 65 miljoner kronor i riskkapital har bolaget nu ansökt om konkurs.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbaserade Instabridge utvecklade en delningstjänst för wifi. Målet var att erbjuda internetuppkoppling för fler människor runtom i världen med hjälp av så kallad crowdsourcing. Så sent som i april 2018 tog bolaget in 25 miljoner kronor i en kapitalrunda som leddes av Luminar Ventures. 

Men nu har Instabridge ansökt om konkurs. Det beror på att bolaget misslyckats med att driva igenom en ytterligare en nyemission, där målet var att få in drygt 140 Mkr, enligt medgrundaren och vd:n Niklas Agevik.

”Vi har drivit Instabridge med målet att sänka priset på mobildata. Vi har försökt lansera en premiumtjänst, men vi har inte fått ut den i tid, och arbetat med en nyemission under våren som skulle leda oss in i lanseringen. Men vi kan konstatera att vi inte stängt den emissionen. Tyvärr, det är väldigt tråkigt”, säger han till Di Digital.

Sammanlagt har bolaget tagit in omkring 65 Mkr i finansiering sedan starten 2012. Förutom Luminar Ventures backades Instabridge av profilstarka riskkapitalbolag som Balderton Capital, Moor och Creandum. Affärsängeln och Spotify-delägaren Felix Hagnö fanns också upptagen i aktieboken.

Läs mer: Wifi-delarna Instabridge tar in 25 miljoner för snabbare tillväxt 

Instabridge har inte haft någon omsättning sedan starten, 2016 och 2017 noterade bolaget förluster på 14 respektive 15 Mkr. Vid det senaste publicerade bokslutet, aktuell per 2017, låg det balanserade resultatet på minus 31,5 Mkr.

Bolagets teknik skulle innebära att färre kunder behöver betala för dyra telefonuppkopplingar, genom att Instabridge bygger wifi-nätverk med till exempel kaféer och restauranger. I Sverige är surfdata generellt en billig tjänst från telekombolagen, men i andra länder kan det vara desto kostsammare. Dessutom saknas stabila 3G- och 4G-nät i många delar av världen.

Instabridge lanserade bland annat i Brasilien där fem procent av befolkningen har använt tjänsten. Under förra året hade man 2 miljoner användare i landet och drog in mellan 30 000 och 50 000 nya användare dagligen, enligt egna uppgifter. 

”Instabridge var i princip ett verb i Brasilien, det var så unga kom åt internet. En tredjedel av alla mellan 18 och 34 år i Brasilien använder Instabridge”, säger Niklas Agevik.

Bolaget var inte ensamt om sin ambition att göra internet tillgängligt för fler, till låga eller inga kostnader. Techjättarna Facebook och Google driver liknande projekt med samma mål.

Läs mer: Släppte Google just en Instabridge-dödare? 

Tjänsten var länge gratis och finansierades med hjälp av reklam. I år skulle bolaget lansera sin premiumtjänst, en betalversion till ett lågt pris, och därför sökte man alltså ytterligare kapital för att kunna gå ut brett och skapa större och säkrare intäkter. 

Den planerade nyemissionen på 140 Mkr tecknades till hälften, berättar Niklas Agevik, men det var alltså inte tillräckligt för att säkerställa driften av bolaget. 

Under den sista tiden före konkursen drog Instabridge ner på personalstyrkan rejält, nu är 11 anställda kvar på bolaget.

”Tiden rann helt enkelt ifrån oss. Vi trodde att vi kunde komma ut med premiumtjänsten snabbare och även stänga nyemissionen snabbare. Det är svårt att peka på vad vi kunde ha gjort annorlunda. Vi kände att vi hade bra flyt med nyemissionen, men någonstans blev det för stor risk att fortsätta driva bolaget i den situation vi var”, säger Niklas Agevik.

Det viktiga nu är att se till så att konkursen går så bra som möjligt för alla inblandade, berättar Niklas Agevik. Nu hoppas han kunna sälja bolaget och tekniken till en aktör som vill fortsätta driva idén. 

”Helst skulle vi sälja vilja av hela Instabridge och att någon fortsätter på den bana vi satt ut”, säger han.

Vad har investerarna sagt?

”Alla tycker att det är tråkigt och många av dem är involverade för att se om vi kan hitta någon lösning. Alla har varit snälla och tackat för allt vi gjort, vi kom ju ändå extremt långt. De investerare som jag pratat med har varit peppiga, men de hade såklart hoppats att det skulle slutat annorlunda”, säger Niklas Agevik.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer