Hoppa till innehållet

Tömde konton via bank-id – får fängelse

Den första domen där bankkunder lurats att logga in med bank-id har kommit. Två män döms till fängelse och ytterligare tolv får böter.

Foto: Jessica Gow/TT

I den första domen där bankkunder lurats att logga in med bank-id döms två män till fängelse och stora skadestånd. Ytterligare tolv personer döms till böter. De båda huvudmännen ska också betala närmare en miljon kronor i skadestånd.

Tingsrätten bedömer att männen är skyldiga i samtliga fall som gått till åtal.

Av huvudmännen döms en 22-åring till 2,5 års fängelse för 13 fall av grovt bedrägeri och en 19-årig man får ett års fängelse för sju fall av grovt bedrägeri. Övriga tolv döms för penningtvätt. Samtliga är hemmahörande i Malmö och sydöstra Skåne.

”Den här domen har stor betydelse då det nu framgår med klarhet att det inte är riskfritt att hålla på med den här typen av brottslighet”, säger Jan Olsson, förundersökningsledare för polisen Nationella bedrägericenter.

Han tror inte att det kommer att påverka bankernas säkerhetsarbete.

”De jobbar redan med det, så jag tror inte domen påverkar. Däremot ser de kriminella elementen att det här får konsekvenser. De kommer att åka fast och straffet blir kännbart. Bedrägerierna kommer att fortsätta, men risken att det blir i lika stor skala som i dag minskar”, säger han.

Offren blev i många fall uppringda av en man som sade att han jobbade på bankens säkerhetsavdelning. Han fick offren att signera sina bank-id för inloggning i banken, vilket möjliggjorde för bedragarna att länsa deras konton.

Under perioden den 12 januari till den 9 mars i år ska 13 personer ha blivit av med totalt 1,5 miljoner kronor i bedrägerierna.

Domen är den första i den här typen av bedrägerier. Framöver väntas fler åtal väckas för bedrägerier på totalt över 100 miljoner kronor. Över 1 700 anmälningar har kommit in från hela landet om bedrägerier med bank-id sedan oktober 2017. Just nu sitter tre personer häktade för att ha lurat runt 25 personer. Där beräknas åtal bli väckt i september.

(TT/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera