Hoppa till innehållet

Tommy Jacobson investerar i databolaget Leeroy

Tommy Jacobson är huvudinvesterare när Leeroy tar in 15 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget ägnar sig åt mobil marknadsföring åt handeln.

Tommy Jacobson, partner på Zenith Venture Capital.
Tommy Jacobson, partner på Zenith Venture Capital.Foto: Oskar Omne

Att samla, analysera och presentera stora mängder data är en tydlig röd tråd i det digitala näringslivet.

Det svenska bolaget Leeroy erbjuder en teknisk plattform som omvandlar kunddata till marknadsföring både på plats i butik och i mobilen. Därtill driver man webbtrafik till butiker genom mobil marknadsföring.

Tanken är att följa kundens interaktion med butiken innan, under och efter köpet baserat på till exempel kundernas positionsdata.

”Vi realiserar värdet av big data. Med vår lösning behöver man inte någon stor marknadsapparat”, säger Oscar Anderzon, Leeroys vd.

Nu går Zenith Venture Capital, med Tommy Jacobson i spetsen, in med 10 miljoner kronor i bolaget. Därtill tar man in ytterligare 5 Mkr i riskkapital, från en hemlig finansiär.

”Leeroy kompletterar vår portfölj inom retail tech. Vi har redan investerat i Shopbox och Urb-it”, säger Tommy Jacobson (NTL), partner på Zenith Venture Capital (NTL).

Hans investering värderar bolaget till närmare 60 Mkr.

Leeroy kompletterar vår portfölj inom retail tech

Tommy Jacobson tror att Zenith kan hjälpa Leeroy med sin stundande internationella expansion, från Norden till övriga Europa.

”Leeroy har en bevisad affärsmodell med bra kunder och en skalbar verksamhet som vi nu kan bidra till att expandera rejält under kommande 18 månaderna”, säger han.

Leeroy-trion: Petter Hvid, chef för affärsutveckling, Per Nord, kommunikationschef och Oscar Anderzon, vd.

Tommy Jacobson nämner även att Leeroy blev ännu mer intressanta sedan de förvärvade en teknisk plattform för mobil marknadsföring från betalbolaget Bambora tidigare i somras.

Läs mer: Tommy Jacobson investerar i Unibetmiljardärens hemliga spelbolag

Leeroy grundades 2008 och är ett relativt etablerat bolag med 30 medarbetare i Stockholm och Sundsvall. Bland kunderna kan nämnas Telenor, Coop och Espresso House.

I fjol backade dock omsättningen från 32 Mkr till drygt 21 Mkr. Vinsten har legat strax över nollan de senaste åren.

Nu hoppas man få upp försäljningen genom att expandera internationellt.

”Pengarna ska användas till att skala upp produkten, accelerera utvecklingen och lansera den i övriga Europa. Vi rekryterar personal till våra två kontor i Stockholm och Sundsvall”, säger Oscar Anderzon.

Läs mer: Mikael Persbrandt blir startup-investerare

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera