Hoppa till innehållet

Tommy Jacobson: ”Truecallers omställning imponerar”

Riskkapitalbolaget Zenith investerar 100 miljoner kronor i Truecaller.

Det är ett spännande bolag med fantastiska entreprenörer, säger Zeniths ordförande Tommy Jacobson.

Telefonboksappen Truecaller är ett av Sveriges mest hajpade startup-bolag. Men fram tills nu har bolaget inte haft några svenska riskkapitalfonder bland sina investerare.

”Jag tycker att det sticker ut att de svenska investerarna missat ett bolag som Truecaller. Vi fick nu frågan om vi ville investera och tackade ja”, säger Tommy Jacobson, ordförande för riskkapitalbolaget Zenith.

Zenith går in med totalt 100 miljoner kronor i Truecaller. Anledningen till finansieringsrundan är enligt Tommy Jacobson att personalen ska teckna sina optioner.

”Då uppstod möjligheten för oss att gå in och vara en del i den här finansieringsprocessen”, säger Tommy Jacobson.

Läs mer: Truecaller tar in 100 miljoner från Zenith Ventures

Möjligheten att investera i Truecaller uppstod också genom att Tommy Jacobson (NTL) och Truecallers styrelseordförande Stefan Lennhammer (NTL) känner varandra.

”Vi sitter båda i styrelsen för bolaget Vionlabs och jag har därmed kunnat följa Truecaller på håll. Nu har vi träffat och lärt känna grundarna och bolaget”, säger Tommy Jacobson.

En speciell händelse hos Truecaller som imponerat på Tommy Jacobson är bolagets omställning mot lönsamhet i fjol.

”Det är klart att man imponeras av användarsiffror och sådant men det som verkligen imponerat på mig är omställningen. Grundare som kan göra den typen av omställning är intressant”, säger han men vill inte kommentera huruvida Truecaller nu faktiskt går med vinst eller inte.

"Nej, vi har kommit överrens om att inte säga något om det eller om värderingen", säger han. 

Läs mer: Tommy Jacobson investerar i Leeroy

Det är oklart om Zenith är den enda investeraren som går in med pengar i Truecaller eller om de 100 miljoner som de går in med är en del i en större finansiering.

”Jag vet ärligt talat inte om det är någon annan som investerar samtidigt”, säger Tommy Jacobson.

Zenith har tidigare gjort mindre investeringar i bolag som Shopbox och Strafe (NTL). Men investeringen i Truecaller är med bred marginal den största de gjort.

”Ja, det här dubblar vår portfölj i ett slag. Vi startar till och med en ny fond för att lägga den här investeringen i”, säger Tommy Jacobson.

Den största externa ägaren i Truecaller är riskkapitalbolaget Sequoia, som äger 25 procent av aktierna, enligt den senaste årsredovisningen. I den angavs Niklas Zennströms Atomico äga 8 procent av bolaget.

Även affärsänglarna Stefan Lennhammer och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har investerat i Truecaller.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera