Hoppa till innehållet

Topparna gör bolagsnamnet till en egen konstart

Miljardärer står i fokus i veckans Mitt i bruset. En har dragning till roliga bolagsnamn, en annan är främst känd som pappa till artisten Tove Lo och en liknas vid Bernie Madoff. Det skriver Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Dagens utgåva av Di Weekend pryds av dataspelsmiljardären Fredrik Wester. Sedan årsskiftet bor han med sin familj i Sitges utanför Barcelona. Di:s Peter Lundegårdh åkte dit och fick en öppenhjärtig intervju. En historia som kommit fram är från hans studietid i Göteborg. En kväll ska en tjej ha knackat på fönstret till studentlyan som han då delade med Olof Wretling (medlem i humorgruppen Klungan). De ska ha släppt in henne efter att hon hävdat att hon var ”jagad”. Sedan ska hon ha bett om att få låna tesked, stearinljus, tändare och toaletten. De kunde inte för sitt liv fatta vad hon gjorde där inne så länge... 

Läs intervjun med Fredrik Wester här: »Plötsligt fanns det miljarder på kontot«  

Fredrik Wester har liksom Spotifymiljardären Daniel Ek tydligen haft sitt eget Drömkåken-drama. Det pampiga spanska huset på 500 kvadratmeter med havsutsikt och en takhöjd på fem meter var tydligen rejält nedgånget. Renoveringen har tagit över ett år och huset ska ha varit som en dödsfälla där det mesta revs inuti. 

Spelmiljardären Fredrik Wester har flyt.
Spelmiljardären Fredrik Wester har flyt.Foto: Jesper Frisk

Fredrik Wester ska själv ha bidragit med exakt två saker i inredningen. En innerdörr och placeringen av Paradoxloggan, ett dinosaurieskelett i poolens botten. Det är glimten-i-ögat-”tacky”. I klass med vad en James Bond-skurk skulle kunna ha, men också ett minnesmärke över en framgångssaga. Paradox omsatte i fjol 1,1 miljarder kronor och visade ett rörelseresultat (ebit) på 455 Mkr.

Dataspelskungen har också en fäbless för roliga bolagsnamn. När han skulle registrera ett bolag fick han – surprise! – avslag på förslaget: ”Omärkta sedlar i små valörer AB”. På tredje försöket blev det i stället Wester Invest. Där ligger nu posten på drygt 33 procent i Paradox Interactive som gör Fredrik Wester till miljardär och en maktfaktor i dataspelsindustrin.

Totalt är han på pappret verksam i 17 bolag varav ett är hämtat från den tecknade tv-serien Family Guy och heter Pewterschmidt Industries. Ett annat bolag han registrerat är en blinkning till tv-serien Simpsons där ett avsnitt handlar om spelet dataspelet ”Earthland Realms”, vilket Fredrik Wester gjort till ett AB i sin portfölj. 

Johannes Schildt tyckte nog Webbhälsan var ett för tråkigt namn.
Johannes Schildt tyckte nog Webbhälsan var ett för tråkigt namn.Foto: Josefine Stenersen

Att spela med bolagsnamnet är inget nytt under solen. Ni som har varit med ett tag kanske minns Per Bystedts bolag, som investerade i Neonode och Spray, vilket hette Iwo Jima, efter den kända krigsön under Andra världskriget.

Att välja namn till sitt bolag är inte heller det lättaste. Många gånger förundras jag över alla dessa startups som vill heta något kul eller sluta på ”fy”. Johannes Schildt fick kämpa ett tag för att byta namn på sin nätläkare Kry från Webbhälsa AB. Enligt uppgifter så beror mäklarbranschens försening av utmanaren till Hemnet just på grund av namnstrul. Ursprungligen hette satsningen Bomero vilket redan var upptaget. Det nya namnet Boneo verkar dock ha förvirrat en del i branschen som nu kallar det för Bonero.

Läs mer: Mäklarna tröttnade – nu lanseras deras Hemnet-rival 

Apropå paradoxalt så samlades gamla och nya kolleger på Di Digital på en middag i tisdags. Det är ett färgstarkt och engagerat gäng. Vi passade att ses på när vår reporter Miriam Olsson Jeffery var på Sverigebesök. Dock kom vår tidigare nyhetschef och numer marknadschef på Paradox, Daniel Goldberg, något sent och såg lite svettig och frånvarande ut. När vi nästa morgon hörde att lanseringen av mobilspelet Stellaris: Galaxy Command snabbt fick dras tillbaka anade vi varför. 

Hjärngänget! Jack Werner, Daniel Goldberg, Viktor Ström, Julia Vastad Ceasar, Johannes Karlsson, Miriam Olsson Jeffery, Viktor Mölne, Mimi Billing, Björn Wallenberg, Ida Hansson Brusewitz, Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud.
Hjärngänget! Jack Werner, Daniel Goldberg, Viktor Ström, Julia Vastad Ceasar, Johannes Karlsson, Miriam Olsson Jeffery, Viktor Mölne, Mimi Billing, Björn Wallenberg, Ida Hansson Brusewitz, Sven Carlsson och Jonas Leijonhufvud.

Passade på att skicka två av mina reportrar på Sting Day igår, torsdag. Evenemanget slår ju det mesta, inte minst när det gäller antalet mäktiga investerare per kvadratmeter.

Jonas Leijonhufvud fick sin första nyhet innan han ens fått av sig jackan. Detta sedan Creandums partner Staffan Helgesson, även han iklädd jacka, uppgav att ”Uber betalade bättre än Walmart” för sin majoritetsandel i svenskgrundande Cornershop. Läs mer om miljardaffären här.

Sportig jacka, Staffan Helgesson.
Sportig jacka, Staffan Helgesson.

Izettle-miljardären Magnus Nilsson var en av de många techstjärnor som intervjuades på scen av journalisten och författaren Kina Nordlander. Han inledde med att säga att han främst är känd som ”Tove Los pappa”. Sedan talade ut om den svåra tiden på Izettle då han och medgrundaren Jacob de Geer hade ont om pengar och funderade på att ställa in julfesten. Samtidigt gav Magnus Nilsson en gliring till investeraren Pär-Jörgen Pärson, Northzone, som satt i publiken och log brett. Han har ju tidigare gett en ännu mer osminkad bild av resan och sagt att ”Izettle var nära att dö flera gånger”.

På redaktionen är vi nyfikna på kopplingen mellan Magnus Nilsson Karmas medgrundare Elsa Bernadotte. Hon hamnade bredvid honom på scen och talade ut om hur hon ringt den 63-årige grundaren i panik då hon behövde råd om hur hon skulle hantera ett problem med en viktig medarbetare.

Författaren Kina Nordlander, Karmas medgrundare Elsa Bernadotte och ”Tove Los pappa” Magnus Nilsson.
Författaren Kina Nordlander, Karmas medgrundare Elsa Bernadotte och ”Tove Los pappa” Magnus Nilsson.

Är Magnus Nilsson rådgivare till Karma? Har han investerat i bolaget? Frågor söker svar. Hittills har vi på Di Digital endast kunnat rapportera om hans investering i Julian Lees fraktbolag Airmee.

Läs mer: Izettle-miljardärer går in i kändistätt fraktbolag

Intresset för svenska enhörningar är fortsatt stort. Kina Nordlanders bok ”Det svenska techundret” delades ut till gästerna och snart stundar premiären för en ny bok, ”Sveriges Nya Miljardärer”, skriven av våra ärkerivaler på en onämnbar nyhetssajt på internet.

Samtidigt är turerna kring japanska Softbank ett hett samtalsämne. Med uppblåsta värderingar eller strandade noteringar som Uber och Wework samt nu senast skandalen kring tyska Wirecard blåser det kallt kring riskkapitaljätten. Jag undrar lite om Softbank kommer vara den stora symbolen på denna tid innan en nyttig utrensning sker. Med minnet fortfarande kvar från milleniebubblan blir jag lätt orolig över hur det kastas pengar över diverse förhoppningsbolag. Samtidigt hoppas jag en eventuell sättning i marknaden inte drabbar de många starka kandidaterna som ändå finns.

Di:s Andreas Cervenka skrev en uttömmande analys där han pekade ut Masayoshi Sons imperium som byggt med hög belåning och ett Bernie Madoff-liknande upplägg. Vi passade också på att göra en Digitalpodden Special med Andreas Cervenka där han ger hela tanken om unicorns en släng av sleven. Hör hans oroväckande analys av Wework och Softbank, samt riskkapitalets tendens att pumpa upp värdet på bolen de investerar i till en osund bristningsgräns.

Läs mer: Ny smäll för en jätte byggd på lån och fiktiva vinster 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera