Hoppa till innehållet

Toppchefen presenterar Ubers nya strategi: Elscootrar och cyklar

Konkurrensen om färdsätten i världens städer är stenhård. I takt med att självkörande bilar utvecklas och fler vill cykla eller åka elscooter omformar taxitjänsten Uber sin plattform. ”Vi vill skapa ett ekosystem av olika tjänster”, säger Ubers chef över EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.

Ubers chef i EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.
Ubers chef i EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.Foto: Amanda Lindgren

Sedan starten 2009 har taxijätten Uber ritat om den globala transportkartan. Nu lägger Uber om sin taktik lämnar därmed affärsmodellen som innebar att gå emot städer, politiker och i vissa fall lagar och regler för att ta sig in på marknader.

”Sättet som vi lanserar våra nya lösningar med cykeltjänster, elscootrar och även bildelning är väldigt annorlunda nu jämfört med hur vi gjorde för ett par år sedan. Då handlade det om att ställa frågorna efter att vi introducerade något, nu har vi en mer konstruktiv 'approach'”, säger Ubers chef för EMEA-området Pierre-Dimitri Gore-Coty i en intervju med Di Digital.

Ubers affärsidé, att utmana traditionella taxibolag genom att låta vem som helst med ett körkort använda bolagets plattform och köra kunder, har utmanat många länders befintliga regelsystem. Uber får en del av kakan samtidigt som bolaget slipper kostnaderna för anställda.

Trots skandaler, protester och domstolsärenden har Uber växt enormt och blivit en stor spelare på plattformsmarknaden för transporter. Uber värderas i dag  till 76 miljarder dollar, motsvarande 658 miljarder kronor, och är på väg mot en börsnotering under nästa år. 

Läs mer: Uber vänder till vinst – om man räknar med försäljning av verksamheter 

Men i takt med att städer dras med ökade problem med bilköer och övertrafikerad kollektivtrafik ska Uber nu gå igenom en transformation, för att tillsammans med städer erbjuda morgondagens stadstransporter.

”Vi tror att framtidens transporter handlar mindre om eget ägande och mer om att dela på resurserna”, säger Pierre-Dimitri Gore-Coty.

I framtiden räknar Pierre-Dimitri Gore-Coty med att färre medborgare äger och använder egen bil, i stället kommer fler samåka. Något som resulterar i att färre bilar trängs på städernas gator.

Som ett led i den visionen lanserade Uber redan 2014 samåkningstjänsten Uberpool, hittills tillgänglig i vissa amerikanska städer samt i Paris och London, där kunderna kan samåka. Dessutom vill man effektivisera genom att erbjuda lägre priser om kunderna möter upp sin chaufför vid samma plats, för de extra stegen får kunden lägre priser.

Läs mer: Uber öppnar dörren för svenska elscooter-bolaget 

”För konsumenter är det ett mycket kostnadseffektivt sätt att ta sig runt i städer. För städerna handlar det om att minska köerna genom att färre bilar finns på gatorna och att man matchar ihop människor som åker tillsammans”, säger Pierre-Dimitri Gore-Coty.

Enligt Pierre-Dimitri Gore-Coty planerar man att lansera Uberpool på fler platser i Europa framöver, men för att tjänsten ska fungera väl måste det finnas många människor som åker samma sträcka under en lång tid. Alltså passar inte Uberpool i alla städer. 

Ubers strategi är nu att gå ifrån att bara vara en utmanare till taxiresor, i stället vill man bli bredare och göra om bolagets produkt till en plattform för flera olika transportmedel i en storstad.

”Vi ser att vår lösning kan samexistera med kollektivtrafik, cykeltjänster, scootertjänster och fler färdsätt som kan skapa ett ekosystem av olika tjänster”, säger Pierre-Dimitri Gore-Coty.

En viktig del i arbetet för att kunna bli den samordnande plattform som Uber siktar på att bli är samarbeten med lokala aktörer och makthavare.

Som många medier rapporterat flitigt har bolaget retat upp många när man lanserat sina tjänster i olika länder. Politiker har rasat, taxichaufförer har protesterat och kunder har bojkottat bolagets tjänster som en reaktion mot att bolaget lanserat sina tjänster utan att ta hänsyn till lokala regler. 

I den nya strategin har man bytt ut inställningen att störa och chocka marknaden och den stad där man etablerar sig, det nya för Uber är samarbete, lovar Pierre-Dimitri Gore-Coty.

”Det är rättvist att säga att vi inte alltid gjort ett bra jobb med att samarbeta med städer, förklara vad vi gör och göra saker i partnerskap tillsammans med städerna. Det har verkligen förändrats nu och vår nye vd Dara (Khosrowshahi reds anm.) har tagit med sig in i företaget att verkligen trycka på hur viktigt det är att vi gör saker tillsammans med städer”, säger han.

Men spelar verkligen samarbeten roll när det finns en marknad som vill ha era tjänster?

”Ja det spelar stor roll. Vi ser att om vi går emot städer så kommer vi ingenstans. Bland annat stängde vi ner Uberpop på flera platser. Genom partnerskap kommer man längre, städerna vill ha klara regler vilket är bra för konsumenter och även ur säkerhetssynpunkt.”

En viktig del i Ubers framtid är självkörande bilar. I dag lägger företaget stora resurser på utvecklingen av egen självkörande teknik i bilar. Företaget har åkt på bakslag i USA efter att en kvinna dog i en olycka när hon blev påkörd av en bil med Ubers självkörande teknik i Arizona. 

Trots motgångarna tror Uber på den självkörande tekniken som en del av bolagets framtid. Det syns inte minst i presentationer av bolagets framtidsvisioner. Företagets ambitioner på området bekräftas också av Pierre-Dimitri Gore-Coty, som dock lägger in en brasklapp om att utvecklingen inte kommer ske blixtsnabbt.

”Vi tror att självkörande bilar kommer och att de innebär stora förändringar när det handlar om att förbättra säkerheten på vägarna och att öka takten i förändringen från privat ägande av bilar till gemensamt ägande. Men vi ser också, genom våra undersökningar, att det kommer ta tid. Anledningen till att det kommer ske gradvis är att vi inte redan från början kommer ha en bil som går från att inte kunna göra något själv till att göra allt och köra i alla vädersituationer”, säger han.

De självkörande bilarna innebär att bolaget kommer skräddarsy resor, bland annat via samåkning, beroende på om det passar sig bäst med självkörande bil eller med en körning av en mänsklig chaufför, berättar Pierre-Dimitri Gore-Coty.

”Beroende på sträckan du åker, vädersituationen och hur väl vägen är kartlagd, så skickar vi ut den ena eller den andra. Det innebär att antalet chaufförer vi har i dag kommer bli en liten del av alla de fordon som vi kommer ha.”

Vad händer då i framtiden med de som kör för er nu?

”Just nu är vi inte alltför bekymrade över att förarnas jobb blir överflödiga. Förare kommer att behövas över en överskådlig framtid och övergången kommer vara mjukare än många tror. Men det är en fråga vi jobbar med. Vi funderar på hur chaufförer kan få nya möjligheter i framtiden om deras jobb inte finns kvar vid en viss tidpunkt.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera