Hoppa till innehållet

Klarnas storägare i Silicon Valley: ”Coronaviruset är en svart svan”

I spåren av coronavirusets framfart målar riskkapitalbolaget Sequoia Capital upp en mörk bild av verkligheten i ett brev till sina portföljbolag.

Riskkapitalbolaget skickade ut ett brev i samma anda under lågkonjunkturen 2008, där de fick rätt i mycket.
Riskkapitalbolaget skickade ut ett brev i samma anda under lågkonjunkturen 2008, där de fick rätt i mycket.

(Di Digital/Silicon Valley) ”Coronaviruset är 2020 års svarta svan”, skriver Sequoia Capital i ett brev de har skickat till sina portföljbolag.

Det prestigefulla riskkapitalbolaget har en stark röst i startupvärlden, och har genom åren bland annat investerat i bolag som Apple, Google, Whatsapp och Stripe. Man har även gjort investeringar i svenska Klarna, Truecaller och Mapillary.

I brevet uppmanar Sequoia bolagen att förbereda sig för olika scenarion som skulle kunna uppstå under det pågående utbrottet av coronaviruset. Det handlar om missade affärsmål, problem med produktionskedjor som är kopplade till Kina och inställda möten för bolag som är beroende av fysiska kontakter.

”Det kommer att ta en ansenlig tid – kanske flera kvartal – innan vi kan vara säkra på att viruset är under kontroll. Det kommer att ta ännu längre för den globala ekonomin att återhämta sig”, står det i brevet.

Läs också: Facebook stänger kontor efter upptäckt av coronaviruset

Sequoia rekommenderar bolagen att se över kassaflödet och kostnader för till exempel marknadsföring och personal. Man varnar även för att det kan ta längre tid att få en investering och jämför med åren 2001 och 2009 – efter it-kraschen och under den förra lågkonjunkturen.

Försäljningen kan också gå ner plötsligt, för att kunderna tar snabba beslut om att ställa in köp.

”I nedgång så faller nivåerna av intäkter och kapital alltid snabbare än kostnaderna”, skriver Sequoia, och menar förhållandet speglar det inom biologi och citerar Darwin:
”de som överlever är inte de starkaste eller de mest intelligenta, det är dem som anpassar sig snabbast till förändring”.

Bolagen har helt enkelt inte råd att inte ta risken på allvar, menar Sequoia. Brevet avslutas med att man avråder grundare och vd:ar från att inge falsk optimism, utan istället vara realistiska.

Till saken hör också att Sequoia skickade ut ett närmast ikoniskt meddelande i samma anda under lågkonjunkturen 2008. Det gick under rubriken ”R.I.P. Good Times”, och innehöll en presentation om att överleva under en ekonomisk svacka. 

Riskkapitalbolaget fick rätt i mycket 2008 och den gången var det en bredare bild av ekonomin, kring till exempel hus- och kreditmarknaden, som man målade upp. Den här gången är råden direkt riktade till startupbolag och hur det går med ekonomin återstår att se.

Läs också: Corona kan vända upp och ned på gamla sanningar i Silicon Valley

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera