Hoppa till innehållet

Toyota satsar på självkörande bussar – i samarbete med Pizza Hut och Amazon

Som näst största bilbolaget i världen ska Toyota nu förvandlas till ett mobilitetsföretag. Förutom autonomt eldrivna bilar, som bland annat ska leverera pizzor, ska Toyota även släppa en bussliknande transport.

Toyota visade upp idén bakom sin nya e-transport på CES i Las Vegas.
Toyota visade upp idén bakom sin nya e-transport på CES i Las Vegas.Foto: pressbild

Toyota har fått med bland andra Amazon och Pizza Hut som allianspartners till sin nya satsning inom mobilitet, enligt ett pressmeddelande.

Satsningen avser ett nytt ekosystem bestående av autonomt eldrivna bilar som förväntas leverera paket och pizza samt transportera människor till önskad destination.

Toyota har under CES-mässan valt att visa upp konceptbilen som förväntas göra en realitet av det hela, e-Palette.

Fordonet kommer att finnas i tre storlekar med en sportig interiör och plana golv som innebär att utrustning kan installeras utefter användarens behov. De större versionerna liknar små bussar och låter vuxna stå upp under resan, enligt Toyotas uppvisning.

”Det är min målsättning att omvandla Toyota från ett bilföretag till ett mobilitetsföretag och möjligheterna kring vad vi kan bygga är enligt mig oändliga”, sade Toyota-chefen Akio Toyoda under CES-mässan i Las Vegas.

Läs även: Di från CES-mässan: Techjättarna vill sätta mikrofoner i ditt badrum

”Vi letar kontinuerligt efter sätt att innovera och bidra till att förbättra vår logistik. Genom samarbetet med Toyota kommer vi att undersöka nya möjligheter kring hur vi kan förbättra hastigheten och kvalitén i våra leveranser”, sade vice direktören Tim Collins för Amazon Logistics i ett mejlat uttalande till Bloomberg News.

Toyotas satsning gör även plats för Uber, Mazda och Didi Chuxing som partners. 

Foto: AP

Läs även: HTC visar upp sitt nya VR-kit på CES

Finwire / Di Digital 

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera