Svenska startupbolaget och doldisen 360Player har i det tysta skapat en plattform som ska hjälpa idrottsklubbar och spelare inom flera idrotter att utvecklas på ett mer vetenskapligt sätt.
Nu tar man in 10,2 miljoner kronor från både nya och gamla ägare för att kunna lansera plattformen, som utvecklats till en app, till flera marknader.
”Vi har redan ett antal betalande kunder. Nu måste vi möta efterfrågan som finns där ute”, säger bolagets vd och medgrundare Mats Kraitsik.
Läs mer: Zlatan tankar in mer pengar i e-sportsatsning
Vilka de nya investerarna är vill Mats Kraitsik inte gå in på. Sedan ett par år tillbaka backas företaget av fotbollstränaren och tv-profilen Hasse Backe, som lett flera landslag och storklubbar. I samband med att 360Player nu tar in nytt kapital tar Hasse Backe en plats i bolagets styrelse.
”Hasse Backe kom in för flera år sedan, nu är han med i styrelsen formellt också. Han har varit engagerad och stöttat detta under lång tid, nu var det dags”, säger Mats Kraitsik.
Tillsammans med sonen Alexander Kraitsik och Per Mattson, som är docent på Karolinska institutet, grundade Mats Kraitsik 360Player 2013.
Själv har Mats Kraitsik en bakgrund inom IT hela vägen tillbaka till 90-talet. Dessutom har han varit med och startat flera VC-bolag, bland annat Bonnier Ventures och Axel Johnsons investeringsdel.
Idén till 360Player kom ifrån att medgrundarna sett att fotbollsspelare inte utvärderas och får feedback utifrån en vetenskaplig grund, snarare handlar det om tränare och ledares åsikter och subjektiva uppfattningar, menar Mats Kraitsik.
”Det finns stora utmaningar för fotboll globalt och man utvecklar ofta spelare godtyckligt. Det handlar ofta om vad tränare och ledare tycker och spelare får sällan den feedback de behöver”, säger han.
Läs mer: Spiltan blir storägare i Forza Football
Genom att analysera 11 000 professionella fotbollsspelare har bolaget skapat en plattform som genom algoritmer kan ge ett bättre underlag för tränare, ledare och klubbar när de tittar på spelarnas utveckling.
”Det är också ett problem att 50 procent eller fler slutar på grund av fysisk mognadsgrad. Man väljer ut de som tidigt är utvecklade och de placeras ofta på fel positioner. Är du sent utvecklad slutar du ofta med din sport alldeles för tidigt.”
I dag är plattformen och appen utvecklad för fotboll, men kan enkelt skalas till andra idrotter. De stora marknaderna är USA och Kina, men hittills har 360Player inlett samarbeten i England och Spanien och har redan nu har avtal med klubbar där enligt Mats Kraitsik. Vilka det är vill han däremot inte gå ut med just nu.
”Vi jobbar med väldigt fina varumärken som tittar på detta, fina klubbar även utanför Sverige”, säger han.
Affärsmodellen bygger på abonnemangstjänster som riktar sig till klubbar, förbund, landslag och även enskilda spelare.
Bolaget har i dag åtta anställda men omsättningen är försvinnande liten. Sedan starten har man i det tysta utvecklat plattformen, nu ska bolaget börja säljarbetet där strategin är att skala upp internationellt.
”Vi kommer sannolikt finansiera upp detta rejält inom ett år för att kunna göra en mer kraftfull internationell lansering”, säger Mats Kraitsik.