Hoppa till innehållet

Trångt på marknaden för mobila betalningar

Seamless, Paypal, Swish, Samsung Pay – och snart Apple Pay. Antalet mobila betallösningar växer fort i Sverige. Men än så länge dröjer det stora genombrottet.

De gillar mobila betalningar: Bamboras vd Johan Tjärnberg, Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski, Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay och Izettles grundare Jakob de Geer.
De gillar mobila betalningar: Bamboras vd Johan Tjärnberg, Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski, Thomas Ko, global chef vid Samsung Pay och Izettles grundare Jakob de Geer.

Koreanska Samsung gjorde sitt bästa för att övertyga publiken på Epicenter om att mobila betalningar är det nya svarta. Nyheten som de presenterade under torsdagsmorgonen var att Samsung Pay lanseras i Sverige – med målet att bli en av de ledande ”digitala plånböckerna” i landet.

Detta samtidigt som världens konsumenter till stor del tycks vara nöjda med att betala med vanliga kort, inte minst i den fysiska handeln. 

Läs mer: Samsung Pay lanserar i Sverige – hann före Apple Pay

För att övertyga de banker och kortbolag som man samarbetar med presenterade Samsung Pay en Sifo-undersökning under sin pressträff. Den visar att var femte svensk anser att det känns säkrare att betala med mobilen i butik, jämfört med att betala med ett fysiskt betalkort. En stor andel, 44 procent, anser att det är lika säkert att använda en mobil betallösning som ett traditionellt betalkort vid butiksköp, heter det.

Undersökningen visar också att svenskarna har högst förtroende för en mobil betaltjänst om en svensk bank eller ett kortnätverk står bakom.

Om detta stämmer kan mobila kortbetalningar bli en viktig faktor inom både e-handel och den fysiska butiksandeln. Huruvuda den stora vinnaren blir Samsung Pay, Apple Pay, eller några av de andra betalbolagen på marknaden återstår ännu att se.


Ett axplock av betalbolag verksamma i Sverige:

Samsung Pay
Lanserade under torsdagen, den 9 mars. Enligt bolaget accepteras tjänsten redan av de flesta befintliga betalterminaler.

Läs mer: Samsung Pay lanserar i Sverige – hann före Apple Pay

Klarna
Klarna grundades 2005, av tre studenter på Handelshögskolan i Stockholm. Från början erbjöd man en fakturalösning för e-handel. Idag har bolaget 1400 anställda och en värdering på minst 19 miljarder kronor.

Klarnas tjänster används av 65 000 handlare och 45 miljoner konsumenter i 18 länder, inklusive USA. 2013 köpte man tyska Sofort och i förra veckan köpte man tyska Billpay för cirka 660 miljoner kronor.

Sedan starten har man tagit in 2,3 miljarder kronor i riskkapital från globala jättar som Atomico, Sequoia Capital och DST Global.

Adyen
Holländsk utmanare med fokus på transaktioner i prenumerationstjänster som Netflix och Spotify. Adyen grundades 2006 och värderas till minst 20 miljarder kronor. Bolaget hanterade i fjol betalningar för runt 750 miljarder kronor. Hösten 2015 tog man in kapital från Iconiq Capital, som bland annat förvaltar Mark Zuckerbergs förmögenhet.

Läs mer: Tillväxtexplosion hos Klarna-utmanaren Adyen

Stripe
Amerikansk Klarna-konkurrent med verksamhet i 25-länder, bland annat Sverige. Värderades nyligen till 82 miljarder kronor.

Paypal
Amerikansk jätte som erbjuder betalningar och penningöverföringar över Internet och via mobil. Börsvärde: 450 miljarder kronor.

Nets
Danska börsbolaget Nets bygger på samgåendet 2010 mellan det danska betalningsföretaget PBS Holding och det norska betalningsföretaget Nordito. Båda bolagen var bankägda och erbjöd bland annat girobetalningar. Sedan dess har Nets köpt tre svenska bolag. Börsvärde: 31 miljarder kronor.

Bankgirot
Startades 1959 och ägs idag av SEB, Swedbank, Nordea, Handelsbanken, Danske Bank, Skandiabanken och Länsförsäkringar.
Verksamhet: Transaktionsflöde på cirka 50 miljarder kronor dagligen, mellan vad som i grunden är vanliga bankkonton. Korta textmeddelanden kan kopplas till varje enskild transaktion.
Omsättningen uppgick 2016 till 793 Mkr 2016, med en vinst på 13 Mkr.

Swish
App för överföring av pengar mellan mobiler som ägs av sex av Sveriges största banker, men driftas och förvaltas av Bankgirot. Har idag 5,2 miljoner användare.

Trustly
Utvecklar tjänster för digitala betalningar både mellan företag och i nätbutiker mot kund. Möjliggör betalningar från banker i 29 länder i Europa. Omsatte 190 Mkr 2015, men en vinst på 61 Mkr.
Största ägare: Grundarna, Alfvén & Didrikson och Bridgepoint Development Capital.

Läs mer: Trustly: Norska banker blockerade oss

Bambora
Betalbolag som ägs av Nordic Capital. Har genomfört 11 förvärv sedan starten 2013 och omsatte cirka två miljarder kronor i fjol. Över 100 000 handlare inom e-handel och i butik. Hanterade betalningar till ett värde av cirka 430 miljarder kronor under 2016 i 65 länder.

Izettle
Erbjuder kortdosa, kassatjänster till mindre inrättningar som caféer och ambulerande försäljare i Europa och Sydamerika. Har sedan starten 2010 tagit in närmare två miljarder kronor i riskkapital från några av världens främsta techinvesterare. Senaste värdering: 4,3 miljarder kronor.

Seamless
Förlusttyngt betalbolag som bland annat erbjuder betalappen betalappen Seqr som nu använder NFC-teknik. Under 2016 uppgick omsättningen till 274,5 Mkr, med en rörelseförlust på 83,4 Mkr. 
Börsvärde: 364 Mkr.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera