Hoppa till innehållet

Transfer Galaxy skickar pengar digitalt från 25 länder – omsättningen rusar

Nu har det mobila betalbolaget Transfer Galaxy börjat tjäna pengar på sin internationella betaltjänst. Omsättningen steg från knappa miljonen till 7,7 miljoner kronor i fjol.

Från vänster: Transfer Galaxys ordförande Khalid Qassim och vd:n Yosef Mohamed.
Från vänster: Transfer Galaxys ordförande Khalid Qassim och vd:n Yosef Mohamed.Foto: Jesper Frisk

Örebrobolaget Transfer Galaxy grundades 2014 och har hittills hjälpt kunder att överföra mer än 200 miljoner kronor till utlandet via mobil eller dator. Tjänsten går att betrakta som en digital utmanare till aktörer som Western Union.

Tjänsten har blivit särskilt populär bland personer som vill skicka hem pengar till släktingar i andra länder, men hittills har grundarna Khalid Qassim, Yosef Mohamed och Ali Mohamed haft nogräknade intäkter.

Under 2017 växlade Transfer Galaxy dock upp och ökade omsättningen till 7,7 Mkr, enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av. Intäkterna växte därmed betydligt från 0,8 Mkr året innan.

Läs mer: Barndomsvännerna vill göra utlandsbetalningar billigare  

Bolagets tjänst har beskrivits som ett "Swish för utlandsbetalningar" och till skillnad från andra betalbolag säger sig Transfer Galaxy rikta sig till de som saknar tillgång till en traditionell bank och i stället använder mobilen för att spara pengar och genomföra betalningar.

Under 2017 växte Transfer Galaxys förluster till 3,6 Mkr, jämfört med 1,4 Mkr året innan. Av årsredovisningen framgår inte exakt varför kostnaderna har ökat, men Transfer Galaxy gick från en till fyra anställda under det senaste året.

Bland delägarna finns riskkapitalbolaget Backing Minds, med investerare som H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kinneviks storägare Cristina Stenbeck, samt Alfvén & Didriksson. 

Tidigare i våras fyllde bolagets befintliga ägare på kassan med 30 Mkr. Planen är att använda pengarna för att fortsätta expandera tjänsten internationellt, heter det. Vid årsskiftet fanns tjänsten tillgänglig för avsändare i 25 olika länder världen över.

Di Digital har sökt Transfer Galaxy för en kommentar.

Läs mer: ”Jag och pappa skickar pengar till en föräldralös släkting varje månad” 

Läs mer: Guldregn över deras ”Swish för utlandsbetalningar” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera