Hoppa till innehållet

Svenskans ”anti-Instagram” fyller på med 100 miljoner

Fotobok-appen ”Once upon” tar in över hundra miljoner kronor i en ny finansieringsrunda som leds av Verdane. Bolaget ökade sin omsättning med 100 procent 2020 och värderas i rundan till omkring 350 miljoner kronor.

Lina Andersson är vd och grundare för Once upon.
Lina Andersson är vd och grundare för Once upon.

Det var en gång en app för att skapa fotoböcker som blev en succé.

Omsättningen 2020 slutade på 75 miljoner kronor, vilket är upp från 33 miljoner 2019.

Nu får de också in ett rejält kapitaltillskott.

”Vi har nått ut till fler användare och har en kundbas i dag som verkligen gillar oss och kommer tillbaka”, säger grundaren Lina Andersson om framgången.

Hela sagan med ”Once upon” började när hon insåg att hon inte hade några tryckta bilder på dottern Sally.

Egentligen finns vi i hela världen, du kan beställa en bok varifrån som helst.

Ett eget försök att göra en fotobok med de befintliga e-tjänsterna tog för mycket tid för en tidspressad trebarnsmamma som hon.

Fyra år senare har hennes Skellefteåbaserade bolag 25 anställda och verksamhet från Nederländerna till Australien.

”Vi startade i Australien i slutet av året, helt på distans”, säger hon om det faktum att de upphandlat tryckeri och distribution på andra sidan jorden, hela vägen från Västerbotten.

”Egentligen finns vi i hela världen, du kan beställa en bok varifrån som helst, men det tar lite olika lång tid beroende på var du bor”, säger hon.

Totalt jobbar bolaget med fem tryckerier – fyra i Europa och ett i Australien.

Lina Andersson nämner USA och Kanada som marknader av intresse att komma närmare, även om det inte finns några konkreta planer på det just nu.

Där vi blivit stora har vi sett en stor organisk tillväxt

”Vi har kontinuerlig marknadsföring på olika marknader, men där vi blivit stora – Sverige, Tyskland och Nederländerna främst – har vi sett en stor organisk tillväxt. Människor som sprider ordet helt enkelt”, säger hon.

Tillskottet på över 100 miljoner ska enligt uppgifter till Di värdera bolaget till omkring 350 miljoner kronor och komma från både en emission och försäljning av befintliga aktier.

Rundan leds av Verdane som ska stå för merparten av investeringen, även om Once upons tidigare investerare Spintop Ventures också deltar.

”Vi har följt bolagets utvecklingsresa under de senaste två åren och har imponerats av hur man lyckats bygga ett snabbväxande varumärke som kunderna älskar”, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane.

Förhoppningen är att deras erfarenheter som ägare i e-handlare som Boozt och Mathem ska gynna Once upons utveckling, sägs det.

Vi har så få val som möjligt, men som gör resultatet så snyggt som möjligt.

Fotoboksappen gör att användaren enkelt kan ta bilder från mobiltelefonens arkiv, stoppa in i färdiga bokmallar och sedan skicka till tryck.

Att färdigställa en bok tar så lite som 20 minuter, enligt bolaget, men kan också bearbetas så länge man själv vill – på bussen, lunchrasten eller när än tid ges.

Tid du annars skulle lägga på Instagram, i ett flöde där dina bilder har en tendens att försvinna kort efter publicering.

”Instagram har förstås ett syfte – det är direktkommunikation. Vi gör något annat och mer beständigt”, säger hon om att Once upon skulle vara ”anti-Instagram”.

Hur långt är ni från lönsamhet?

”Vi gör ett positivt resultat 2020, men det är inte den främsta målsättningen närmaste året. Nu vill vi växa och ta position.”

Apropå det, hur ser du på konkurrensen i dag? Det finns ganska många tryckerier som erbjuder böcker i enstaka exemplar.

”Jag menar att vi gör något helt unikt. De andra är mer e-handlare där du tas genom ett köpflöde. Vi utgår från kundernas användarresa i mobilen, med fokus på innehållet och minnet. Sedan har vi en tjänst med så få val som möjligt, men som gör resultatet så snyggt som möjligt. Det är en balansgång som vi jobbar med hela tiden”, säger Lina Andersson.

Och nu lever Once upon lyckliga i alla… fall ett bra tag till.

Läs mer: Hennes ”anti-Instagram” växte 600 procent: ”Våra unga kunder har aldrig framkallat en bild”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera