Det var en gång en app för att skapa fotoböcker som blev en succé.
Omsättningen 2020 slutade på 75 miljoner kronor, vilket är upp från 33 miljoner 2019.
Nu får de också in ett rejält kapitaltillskott.
”Vi har nått ut till fler användare och har en kundbas i dag som verkligen gillar oss och kommer tillbaka”, säger grundaren Lina Andersson om framgången.
Hela sagan med ”Once upon” började när hon insåg att hon inte hade några tryckta bilder på dottern Sally.
Egentligen finns vi i hela världen, du kan beställa en bok varifrån som helst.
Ett eget försök att göra en fotobok med de befintliga e-tjänsterna tog för mycket tid för en tidspressad trebarnsmamma som hon.
Fyra år senare har hennes Skellefteåbaserade bolag 25 anställda och verksamhet från Nederländerna till Australien.
”Vi startade i Australien i slutet av året, helt på distans”, säger hon om det faktum att de upphandlat tryckeri och distribution på andra sidan jorden, hela vägen från Västerbotten.
”Egentligen finns vi i hela världen, du kan beställa en bok varifrån som helst, men det tar lite olika lång tid beroende på var du bor”, säger hon.
Totalt jobbar bolaget med fem tryckerier – fyra i Europa och ett i Australien.
Lina Andersson nämner USA och Kanada som marknader av intresse att komma närmare, även om det inte finns några konkreta planer på det just nu.
Där vi blivit stora har vi sett en stor organisk tillväxt
”Vi har kontinuerlig marknadsföring på olika marknader, men där vi blivit stora – Sverige, Tyskland och Nederländerna främst – har vi sett en stor organisk tillväxt. Människor som sprider ordet helt enkelt”, säger hon.
Tillskottet på över 100 miljoner ska enligt uppgifter till Di värdera bolaget till omkring 350 miljoner kronor och komma från både en emission och försäljning av befintliga aktier.
Rundan leds av Verdane som ska stå för merparten av investeringen, även om Once upons tidigare investerare Spintop Ventures också deltar.
”Vi har följt bolagets utvecklingsresa under de senaste två åren och har imponerats av hur man lyckats bygga ett snabbväxande varumärke som kunderna älskar”, säger Jakob Tolleryd, partner på Verdane.
Förhoppningen är att deras erfarenheter som ägare i e-handlare som Boozt och Mathem ska gynna Once upons utveckling, sägs det.
Vi har så få val som möjligt, men som gör resultatet så snyggt som möjligt.
Fotoboksappen gör att användaren enkelt kan ta bilder från mobiltelefonens arkiv, stoppa in i färdiga bokmallar och sedan skicka till tryck.
Att färdigställa en bok tar så lite som 20 minuter, enligt bolaget, men kan också bearbetas så länge man själv vill – på bussen, lunchrasten eller när än tid ges.
Tid du annars skulle lägga på Instagram, i ett flöde där dina bilder har en tendens att försvinna kort efter publicering.
”Instagram har förstås ett syfte – det är direktkommunikation. Vi gör något annat och mer beständigt”, säger hon om att Once upon skulle vara ”anti-Instagram”.
Hur långt är ni från lönsamhet?
”Vi gör ett positivt resultat 2020, men det är inte den främsta målsättningen närmaste året. Nu vill vi växa och ta position.”
Apropå det, hur ser du på konkurrensen i dag? Det finns ganska många tryckerier som erbjuder böcker i enstaka exemplar.
”Jag menar att vi gör något helt unikt. De andra är mer e-handlare där du tas genom ett köpflöde. Vi utgår från kundernas användarresa i mobilen, med fokus på innehållet och minnet. Sedan har vi en tjänst med så få val som möjligt, men som gör resultatet så snyggt som möjligt. Det är en balansgång som vi jobbar med hela tiden”, säger Lina Andersson.
Och nu lever Once upon lyckliga i alla… fall ett bra tag till.
Läs mer: Hennes ”anti-Instagram” växte 600 procent: ”Våra unga kunder har aldrig framkallat en bild”