Amazon har tidigare inte låtit användare köpa eller hyra innehåll via sin streamingtjänst Prime Video på Apples plattformar. Orsaken är att Apple tar ut en standardavgift på 30 procent även på individuella köp. Men på onsdagen uppdaterade Amazon sina appar för Apples operativsystem IOS och Apple TV till att också innehålla i-app-köp av filmer och tv-serier.
I samband med det bekräftade Apple till techsajten The Verge att bolaget har startat ett särskilt program för premium-streamingtjänster, för att de ska kunna erbjuda individuella köp.
Apple nämner tjänster som Prime Video och Canal+, vilka nu har möjlighet att sälja enskilda titlar via egna betalsätt. Programmet gäller alltså inte prenumerationer av tjänsterna.
Standardavgiften på 30 procent som Apple tar ut av apputvecklare på sina olika plattformar har varit föremål för mycket diskussion genom åren. App Store är en del av det tjänsteutbud som Apple har fokuserat mer på de senaste åren, och som drar in mycket pengar.
Läs också: Apple stäms för att driva monopol med sin appbutik
Till exempel brukade Spotify ta ut en högre avgift av användare som registrerade sig för tjänsten via IOS, för att sedan ta bort den möjligheten för nya prenumeranter. I februari i fjol stämde Spotify techjätten för konkurrenshämmande beteendet, ett fall som nu är under utredning.
”De senaste åren har Apple infört regler kring App Store som med flit begränsar valfriheten och hämmar innovation på bekostnad av användarupplevelsen”, skrev Daniel Ek i ett blogginlägg i samband med stämningen.
Läs mer: Spotify anmäler Apple till EU
Streamingtjänsten Netflix erbjuder inte nya prenumeranter att registrera sig via appen i App Store, utan länkar istället vidare till en webbläsare. Det gjorde även Amazon Prime Video tidigare för köp och att hyra enskilda titlar.
Apple lättade något på 30-procentsregeln 2016, då man erbjöd prenumerationstjänster att sänka avgiften till 15 procent efter ett år om användaren behåller sin prenumeration.