Hoppa till innehållet

Trendbrott: Apple låter vissa streamingtjänster slippa avgifter

För första gången låter Apple vissa utvecklare undkomma avgifter. Några streamingtjänster kan nu erbjuda köp av enskilda filmer och tv-serier på Apples plattformar med egna betalsätt.

Kunder går in i entrén till Apples butik på Grand Central i New York i USA.
Kunder går in i entrén till Apples butik på Grand Central i New York i USA.Foto: Mark Lennihan (TT)

Amazon har tidigare inte låtit användare köpa eller hyra innehåll via sin streamingtjänst Prime Video på Apples plattformar. Orsaken är att Apple tar ut en standardavgift på 30 procent även på individuella köp. Men på onsdagen uppdaterade Amazon sina appar för Apples operativsystem IOS och Apple TV till att också innehålla i-app-köp av filmer och tv-serier. 

I samband med det bekräftade Apple till techsajten The Verge att bolaget har startat ett särskilt program för premium-streamingtjänster, för att de ska kunna erbjuda individuella köp. 

Apple nämner tjänster som Prime Video och Canal+, vilka nu har möjlighet att sälja enskilda titlar via egna betalsätt. Programmet gäller alltså inte prenumerationer av tjänsterna.

Standardavgiften på 30 procent som Apple tar ut av apputvecklare på sina olika plattformar har varit föremål för mycket diskussion genom åren. App Store är en del av det tjänsteutbud som Apple har fokuserat mer på de senaste åren, och som drar in mycket pengar.

Läs också: Apple stäms för att driva monopol med sin appbutik

Till exempel brukade Spotify ta ut en högre avgift av användare som registrerade sig för tjänsten via IOS, för att sedan ta bort den möjligheten för nya prenumeranter. I februari i fjol stämde Spotify techjätten för konkurrenshämmande beteendet, ett fall som nu är under utredning.

”De senaste åren har Apple infört regler kring App Store som med flit begränsar valfriheten och hämmar innovation på bekostnad av användarupplevelsen”, skrev Daniel Ek i ett blogginlägg i samband med stämningen.

Läs mer: Spotify anmäler Apple till EU

Streamingtjänsten Netflix erbjuder inte nya prenumeranter att registrera sig via appen i App Store, utan länkar istället vidare till en webbläsare. Det gjorde även Amazon Prime Video tidigare för köp och att hyra enskilda titlar.

Apple lättade något på 30-procentsregeln 2016, då man erbjöd prenumerationstjänster att sänka avgiften till 15 procent efter ett år om användaren behåller sin prenumeration.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera