Annons

Trendbrott när Facebook förlorar miljoner unga användare

Foto: TT
Facebook tappar mark bland unga användare, enligt Emarketer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den sociala mediajätten Facebook tappar unga användare i en högre takt än vad man tidigare trott. Enligt analysföretaget Emarketer minskade antalet unga användare inom åldrarna 12–17 med 9,9 procent under 2017. Siffrorna avser endast användningen i USA, enligt Recode.

Det är en första gång som Facebook fått uppleva ett användartapp inom någon kategori. Samtidigt är det högre än Emarketers egna förutsägelse om en minskning med 3,4 procent.

Nedgången på 9,9 procent motsvarar cirka 1,4 miljoner användare. Enligt Emarketer är dock minskningen inte bara begränsad upp till 17 år, utan den existerar även när man höjer årsribban till 25 år. Då hamnar nedgången på 2,8 miljoner användare.

För 2018 har Emarketer en lika dyster prognos med användarminskningar inom alla tre kategorier upp till 25 år.

För de under 11 år uppskattas tappet till 9,3 procent, 5,6 procent för de mellan 12 och 17 år samt 5,8 procent för de mellan 18 och 24.

Den genomsnittliga användningstiden på Facebook sjönk under fjärde kvartalet, rapporterade bolaget nyligen.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Användarnas Facebook-bruk sjunker med cirka två minuter per dag


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies