Annons
Mette Rode Sundström. avgående vd för det digitala auktionshuset Lauritz.

Trendskifte hos kunderna påverkar Lauritz siffror negativt

Byggbranschen behöver digitaliseras SPONSRAT AV IFS

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.

Ikea storsatsar på elbilar

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Det amerikanska bolaget Hyperloop One har byggt en testbana i Nevadaöknen med ett rör som är 500 meter långt. Nu vill hyperloopaktörerna i Norden utveckla hyperloop vidare i form av en testbana i Salo, Finland.

Hyperloop One stänger runda på 680 miljoner

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Trendskifte hos kunderna påverkar Lauritz siffror negativt

Mette Rode Sundström. avgående vd för det digitala auktionshuset Lauritz.
Mette Rode Sundström. avgående vd för det digitala auktionshuset Lauritz.
Börsnoterade Lauritz vänder till vinst men minskade auktionsomsättningen under början av åren. Det beror på ett trendskifte hos kunderna enligt vd:n, som meddelar att auktionshuset sjösatt en plan för att motverka detta.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den avgående vd:n Mette Rode Sundström kallade 2016 för ett utmanande år för Lauritz (NTL) vars affärsidé är att flytta fysiska auktionshus verksamhet till nätet.

Nu rapporterar det First North-listade bolaget sina siffror för det första kvartalet i år. Resultet efter skatt steg till 3,5 miljoner danska kronor jämfört med -2,1 miljoner danska kronor motsvarande kvartal året innan.

Läs även: Lauritz.com vd lämnar under 2017 – aktien stiger

Ebitda-resultatet steg 303 procent jämfört med samma kvartal 2016 och landadepå 14,1 miljoner danska kronor.

Samtidigt sjönk auktionsomsättningen till 191,5 miljoner danska kronor från 235,5 miljoner danska kronor.

I vd-ordet kommenterar Mette Rode Sundström att det första kvartalet traditionellt ger en svag auktionsomsättning för Lauritz men att Q1 2017 var svagare än normalt.

Försvagningen kommer från två affärsområden: Peer-to-peer-plattformen och nyproducerade produkter

Bolagets intäkter steg däremot från 45,6 miljoner danska kronor till 56,1 miljoner danska kronor.

Utmaningen framöver i auktionsbranschen är enligt Lauritz vd att attrahera tillräckligt många produkter som kan säljas till kunderna. Det sker dessutom ett skifte i kundbeteendet menar hon, där det blir allt svårare att locka säljare till de fysiska auktionshusen. Det här har påverkat siffrorna för första kvartalet enligt vd:n.

För att motverka detta sjösätter Lauritz en plan att förbättra servicen för framtida säljare. Det kan bland annat röra sig om att Lauritz kostnadsfritt hämtar upp varorna från säljarnas hem och för dem till auktionshusen.

För helåret 2017 står Lauritz.com fast vid sin förväntan att intäkterna kommer att öka och att ebitda-marginalen kommer att landa mellan 20-25 procent.

Under 2016 var ebitda-marginalen 21,1 procent.

Läs även: Vinstras för Lauritz


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post