Hoppa till innehållet

Trendskifte hos kunderna påverkar Lauritz siffror negativt

Börsnoterade Lauritz vänder till vinst men minskade auktionsomsättningen under början av åren. Det beror på ett trendskifte hos kunderna enligt vd:n, som meddelar att auktionshuset sjösatt en plan för att motverka detta.

Mette Rode Sundström. avgående vd för det digitala auktionshuset Lauritz.
Mette Rode Sundström. avgående vd för det digitala auktionshuset Lauritz.

Den avgående vd:n Mette Rode Sundström kallade 2016 för ett utmanande år för Lauritz (NTL) vars affärsidé är att flytta fysiska auktionshus verksamhet till nätet.

Nu rapporterar det First North-listade bolaget sina siffror för det första kvartalet i år. Resultet efter skatt steg till 3,5 miljoner danska kronor jämfört med -2,1 miljoner danska kronor motsvarande kvartal året innan.

Läs även: Lauritz.com vd lämnar under 2017 – aktien stiger

Ebitda-resultatet steg 303 procent jämfört med samma kvartal 2016 och landadepå 14,1 miljoner danska kronor.

Samtidigt sjönk auktionsomsättningen till 191,5 miljoner danska kronor från 235,5 miljoner danska kronor.

I vd-ordet kommenterar Mette Rode Sundström att det första kvartalet traditionellt ger en svag auktionsomsättning för Lauritz men att Q1 2017 var svagare än normalt.

Försvagningen kommer från två affärsområden: Peer-to-peer-plattformen och nyproducerade produkter

Bolagets intäkter steg däremot från 45,6 miljoner danska kronor till 56,1 miljoner danska kronor.

Utmaningen framöver i auktionsbranschen är enligt Lauritz vd att attrahera tillräckligt många produkter som kan säljas till kunderna. Det sker dessutom ett skifte i kundbeteendet menar hon, där det blir allt svårare att locka säljare till de fysiska auktionshusen. Det här har påverkat siffrorna för första kvartalet enligt vd:n.

För att motverka detta sjösätter Lauritz en plan att förbättra servicen för framtida säljare. Det kan bland annat röra sig om att Lauritz kostnadsfritt hämtar upp varorna från säljarnas hem och för dem till auktionshusen.

För helåret 2017 står Lauritz.com fast vid sin förväntan att intäkterna kommer att öka och att ebitda-marginalen kommer att landa mellan 20-25 procent.

Under 2016 var ebitda-marginalen 21,1 procent.

Läs även: Vinstras för Lauritz

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera