Hoppa till innehållet

Tripadvisor fick nobben i miljardstrid om Bookatable

Franska Michelin slog ut resejätten Tripadvisor med sitt miljardbud på den svenskgrundade bookingsappen Bookatable. Affären är jackpot för krögarkungen PG Nilsson och riskkapitalisten Johan Brenner.

Bookatables medgrundare och delägare PG Nilsson.
Bookatables medgrundare och delägare PG Nilsson.Foto: Sammy Steen

Efter 18 månader av bud och sega förhandlingar är affären slutligen klar. Franska Michelin köper hela bokningsappen Bookatable för, enligt källor till Di Digital, cirka en miljard kronor.

”Det känns lite tomt faktiskt. Vi har hållit på med detta i 16-17 år", säger Bookatables medgrundare och delägare PG Nilsson.

"Det började när vi anlitade WM Data för att utveckla Sturehofs bokningstjänst med något som var enklare än Excel. Parallellt utvecklades liknande tjänster på andra håll i världen.”

PG Nilsson är främst känd som storägaren bakom Stureplanskrogarna Sturehof, Riche, Teatergrillen och Taverna Brillo.

Enligt Di Digitals källor har förhandlingarna bakom försäljningen pågått i 18 månader. En tidig budgivare var den amerikanska resesajten Tripadvisor. Men i slutändan blev det alltså den franska däcktillverkaren Michelin, som ger ut restaurangguiden med samma namn, som köper Bookatable.

För krögarkungen PG Nilsson började resan redan för 17 år sedan då hans krog Sturehof vid Stureplan i Stockholm började utveckla en bokningstjänst tillsammans med it-konsulten WM Data. Tjänsten växte, döptes till Logical Hospitality (Loghos) i Sverige och slogs sedermera ihop med tyska Bookatable och brittiska Livebookings.

Två andra medgrundare är entreprenörerna Christopher Persson och Niklas Eklund. De är sedan en tid tillbaka partners i Axel Johnson-koncernens investmentbolag D-Ax, som investerar i unga entreprenörsbolag.

Idag kan Bookatable beskrivas som ett brittiskt företag med ett nordiskt dotterbolag med samma namn, allt under ett moderbolag som heter Livebookings Holdings. Bolagets tjänst är ett system för restaurangbokningar som idag används av över 15 000 restauranger världen över.

År 2015 hanterades mer än 34 miljoner bokningar av tjänsten, enligt bolaget.

Bookatables moderbolag Livebookings Holdings omsatte 11 miljoner pund, motsvarande drygt 136 mkr, år 2014. Rörelseförlusten för året blev drygt 6,8 miljoner pund, motsvarande drygt 84 mkr. Det enligt dokument från det brittiska Bolagsverket.

Enligt Di:s källor har drygt en halv miljard kronor i riskkapital investerats i Bookatable sedan starten. Någon köpesumma har inte offentliggjorts, men enligt Di Digitals källor betalar Michelin mellan 80 och 100 miljoner pund, motsvarande ungefär en miljard kronor, för bolaget.

Läs även: Michelin köper svenskgrundad restaurangtjänst – ägarna får dela på en miljard

Bland ägarna kan nämnas Balderton Capital och Wellington Partners.

Bolagets största svenska ägare, med knappt 10 procent av aktierna är Gudunge AB. Bolaget hette tidigare Ekstranda och ägdes då av H&M-arvingarna Jan och Stefan Bengtsson samt PG Nilsson.

PG Nilsson köpte dock ut sina kompanjoner 2012. Gudunge (namnet betyder en fullvuxen ejder) ägs numera av PG Nilsson samt krogprofilerna Niklas Nordin och Janko Beko, samt it-entreprenören John Wattin.

Denna grupp investerare, med PG Nilsson i spetsen, cashar alltså hem kring 100 miljoner kronor i samband med försäljningen.

Näst största svenska ägare är it-profilen Johan Brenner, partner på riskkapitalbolaget Creandum. Brenner är bosatt i Paolo Alto, Kalifornien och har varit styrelseordförande i bolaget sedan år 2007.

Di Digital har sökt Johan Brenner för en kommentar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera