Hoppa till innehållet

Trögt hitta pengar till Johan Staël von Holsteins nya bolag

Startup-legendaren Johan Staël von Holstein har stora förhoppningar på sajten Mynameclub, men investerarna är svårflörtade. Nu sänker han ambitionerna om finansiering. "Konkurrensen är stenhård", säger han. 

Jessica Gow / TT
Jessica Gow / TT

Johan Staël von Holstein är en av den svenska internetscenens verkliga veteraner. Som grundare av bland annat Icon Medialab stod han i slutet av 90-talet som fanbärare för en ny generation av svenskt entreprenörskap. Efter kraschen blev han istället en symbol för den nu spruckna it-bubblans excesser.

Nu är han aktuell med ett nytt projekt. Det sociala nätverket Mynameclub skapade rubriker i våras då det på mindre än två månader lyckades locka över en miljon registrerade medlemmar.

Johan Staël von Holstein själv och ytterligare en grupp privata investerare har satsat 15 mkr i Mynameclub, säger han. Planen var att under sommaren och hösten ta in ytterligare 40 mkr i finansiering.

Men så här långt har investerarna gett projektet kalla handen. Nu sänker Johan Staël von Holstein ambitionerna.

“Jag trodde kanske att det skulle vara väldigt mycket lättare än det visat sig vara. Det är många som är intresserade men det är inte så enkelt att få in pengar”, säger han.  

“Vi började med en ambition om 40 mkr på en ganska hög värdering. Nu går vi ned och försöker få in 10 mkr på en lägre värdering”, säger han.

Det är många som är intresserade men det är inte så enkelt att få in pengar.

Vilka investerare som tackat nej, och vilken värdering diskussionerna förs på, vill han dock inte berätta.

Tanken med Mynameclub är att bygga ett socialt nätverk som kopplar ihop människor med samma namn. Framför sig ser Johan Staël von Holsten till exempel spel, topplistor och annat.

“Det är såklart jättekul att vara snabbast i Sverige på 100-meter, med 5 miljoner män. Men är det inte roligare att vara världens snabbaste Mohamed, med 25 miljoner Mohamed i världen? Eller tänk att vara den bästa Mats i världen på Quizkampen. Det handlar om att bryta ned och använda datan på olika vis”, säger han.

Så här långt består Mynameclub i praktiken av en lång lista med registrerade Facebook- och e-postadresser. Den dryga miljonen människor som anslutit till nätverket har alla gjort det via en marknadsföringskampanj på just Facebook. I snitt har bolaget betalat 1,63 kr per medlem, säger Johan Staël von Holstein.

Han är övertygad om att det kommer gå att växa antalet medlemmar till 10 eller 50 miljoner utan att marknadsföringskostnaderna springer iväg.

“Alla människor i världen har ett förnamn. Vi har roliga annonser som lockar in folk. Dessutom känns det otroligt ofarligt. Vi kräver ingenting utan vill bara underhålla och informera”, säger Johan Staël von Holstein.

Svårigheterna att hitta finansiering förklarar han med den hårda konkurrensen om riskkapitalisternas pengar. Under årets tre första kvartal investerades rekordhöga 8 miljarder kronor i svenska teknik- och internetbolag, enligt en sammanställning från Industrifonden.

Men Johan Staël von Holstein menar att konkurrensen om pengarna ändå är högre än någonsin, eftersom antalet entreprenörer också ökat exponentiellt.

“Säg att vi var 100 entreprenörer i Sverige som drömde om att starta bolag år 1996. Idag är den siffran kanske en halv miljon. Konkurrensen är stenhård. Förhållandet mellan mängden kapital och antalet entreprenörer är katastrofalt”, säger Johan Staël von Holstein.

Säg att vi var 100 entreprenörer i Sverige som drömde om att starta bolag år 1996. Idag är den siffran kanske en halv miljon.

“Till saken hör att de stora fonderna helst investerar i senare skeden. Jag tycker det är tveksamt om man ens kan kalla det för riskkapital längre. Riskerna tar man i de unga bolagen och de har fortfarande svårt att hitta pengar”, fortsätter han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera