Hoppa till innehållet

Trots ägarkritik – nätcasinon fortsätter ragga på piratsajter

Flera månader efter Di Digitals avslöjande – och trots sina ägares avståndstaganden – fortsätter nätcasinon som Betsson och Leovegas att göra reklam på pirat- och streamingsajter.

Pirat- och streamingsajter är populära destinationer när svenska spelbolag ska nå ut till nya kunder.
Pirat- och streamingsajter är populära destinationer när svenska spelbolag ska nå ut till nya kunder.Foto: TT

Efter flera SMS-påminnelser om bonuspoäng ringer telefonen. I andra änden hörs ett inspelat meddelande.

”Tjena, det är Frank här”, säger mannen som har blivit spelbolaget Leovegas affischnamn.

Spel- och bettingbolag som vill locka till sig kunder som befinner sig i Sverige kan inte annonsera på Google eller Facebook. Detta eftersom det bland annat kräver en giltig licens, vilket inte går att få under rådande spelmonopol.

Istället annonserar man på sajter som Aftonbladet och krokar upp varumärkesambassadörer. I Leovegas fall rör det sig om namn som Frank Andersson, Pernilla Wahlgren och freestyleåkaren Jon Olsson.

Reklaminsatserna stannar dock inte där. Flera nätcasinon annonserar på piratsajter som möjliggör fildelning av allt från populär mjukvara till filmer, musik och tv-serier, och på streamingsajter som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material som till exempel fotbollsmatcher.

Det kunde Di Digital avslöja i mars, då Leovegas, Betssons och Mr Greens annonser dök upp i internets bakvatten. Mr Green hade till exempel en annons på Pornhub.com, världens största porrsajt.

Läs mer: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Olämpligt och oseriöst, löd omdömet från Handelsbanken, med innehav i Betsson. Flera andra ägare krävde att bolagen skulle arbeta mer aktivt för att få bort sina annonser från dessa sammanhang.

Fem månader senare fortsätter flera spelbolag att ragga nya kunder på pirat- och streamingsajter.

Det är affiliatenätverk som står bakom det.

På fildelningssajten The Pirate Bay, som myndigheter i en rad länder har försökt stänga ner i åratal, dyker annonser från börsnoterade Leovegas och Betssons varumärke Betsafe upp.

Leovegas, som noterades på First North i mars, fortsätter att aggressivt annonsera på piratsajter. De flesta av sajterna som Di Digital granskar – däribland The Pirate Bay, Isohunt, och Torrentz.eu samt streamingsajten Thefirstrow.eu – rymmer popup-fönster med reklam för spelbolaget.

Detta trots att bolaget i mars uppgav för Di Digital att man hade ”agerat” internt.

”I den mån det skett är det viktigt att förstå att det är affiliatenätverk som står bakom det”, säger Philip Doftvik, chef för investerarrelationer på Leovegas, i ett sms.

Han hänvisar till de tusentals underleverantörer som tar betalt av nätcasinon för att sprida deras annonser på nätet.

”Här kan man inte på förhand fullt ut kontrollera hur vårt annonsmaterial kommer att användas men detta är frågeställningar vi kontinuerligt arbetar med”, tillägger Philip Doftvik, men återkommer inte när Di Digital ber om en telefonintervju.

Våra bolag gör inte medvetet reklam på denna typ av sajter.

Även Betsson hänvisar till sina underleverantörer när annonsen på The Pirate Bay kommer på tal.

”Våra bolag gör inte medvetet reklam på denna typ av sajter. Genom samarbeten med fristående företag, det som kallas affiliates, vet vi att det kan hända att våra varumärken dyker upp på dessa sidor. Men det är inte tillåtet. Vi jobbar konstant med att följa upp och säkerställa att reglerna efterföljs”‚ säger Malin Sparf-Rydberg, Betssons kommunikationschef.

Under 2015 och fram till Di Digitals granskning i mars hade Betssons dotterbolag avslutat sina samarbeten med 22 leverantörer – av totalt 4 000 – som hade brutit mot koncernens annonseringsregler. Ytterligare två som hade brutit mot reglerna skulle i mars utredas, säger Malin Sparf-Rydberg.

Kan man ta det ni säger på allvar här?

”Vi tar det på allvar. För oss är detta jätteviktigt. Vi accepterar inte att man marknadsför sig på denna typ av sajter. Våra dotterbolag jobbar ständigt med det här.”

Läs även: ”Spelbolagen håller liv i internets bakgård”

En nyregistrerad spelare kan innebära flera tusen kronor i intäkter för ett affiliate-bolag, och ofta en procentsats på de pengar kunden sätter in på sajten under sin livstid.

Svenska affiliate-bolaget Catena Media börsnoterades i februari. Senare kunde Di Digital avslöja att porr- och piratsajter länkade till bolagets sajter, vilket Catena Media skyllde på smutskastning.

Även spelbolaget Cherry, som är noterat på Aktietorget, gör reklam på flera piratsajter, medan Casinostugan – enligt sin webbplats ”Sveriges mysigaste onlinecasino” – förekommer på en torrentsajt.

”Vi har en generell policy när det gäller media att inte annonsera i samband med porr, våld eller oetiska miljöer. Vi jobbar också med mediebyråer som säkerställer att vi enbart syns på sajter som är i linje med vår policy”, säger Fredrik Burvall, vd för Cherry, vars riktlinjer mot annonsering i sådana sammanhang även gäller bolagets annonsnätverk.

Di Digital har sökt Casinostugans företrädare för en kommentar.


Läs även:

Foto:

Kommentar: Casinosajterna slår svenskt rekord i hyckleri

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera