Annons

Trots bromsad marknad – digital bröllopsplanerare siktar på Europa

Ett par utbyter vigselringar.
Ett par utbyter vigselringar.
Trots att bröllopsmarknaden bromsats av pandemin växlar Wedsly upp sin digitala planeringstjänst för brudpar. Nu tar bolaget in 8,1 miljoner för produktutveckling och expansion i Europa. ”Vi kommer att bli ett ekosystem för hela bröllopssfären”, säger bolagets nya vd Johan Bengtsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Wedslys plattform samlar brudpar, gäster och företag som arbetar med produkter och tjänster inom bröllopsbranschen under ett och samma tak. På sajten kan allt i från bordsplaceringar, inbjudningskort, önskelistor och gästlistor skapas och brudparen kan även kontakta företag med prisförfrågningar och offerter. 

Bolaget är fortfarande i uppstartsfasen och de 8,1 miljoner kronor som man fyller kassan med ska användas till att stärka organisationen och för produktutveckling och expansion. 

”Vid årsskiftet lanserades vi i Finland, Norge och Danmark och de lokala sidorna släpps nu under våren. Expansionen i Europa kommer att ske stegvis under hösten. Just nu håller vi på att översätta sajten till ytterligare 13 länder”, säger Johan Bengtsson, som tillträdde som vd i januari. 

Han kommer närmast från jobbet som försäljningschef och partnerutvecklare på e-sportsföretaget Challengermode.

”De ville ha någon som hade jobbat internationellt tidigare och som tagit företag ut i världen. Wedslys vision passade min egen om hur man expanderar internationellt.”

Bolaget har i dagsläget 30 anställda och grundades 2018 av Claes-Åke Hultin, Malin Jureit och Patrik Gustavsson. Claes-Åke Hultin, som är störste ägare, har många års erfarenhet inom bröllopsbranschen bland annat från att arrangera bröllopsmässor. 

”2020 var av naturliga orsaker ett mellanår när det gäller omsättning, men 2021 kommer att bli annorlunda. Vi har redan efter två månader i år nått samma omsättning som vi gjorde under hela förra året”, säger Johan Bengtsson. 

Bland de tjugotalet investerarna är åtta nya sedan nyemissionen. Bland dem finns bland annat näringslivsprofilerna Knut Pedersen, tidigare vd för Catella, Tomas Åkerman, medgrundare till Nordic Access Buyout Fund, Naxs, och ett gäng hockeyspelare. Bland annat NHL-spelaren Erik Gustafsson som spelar i Philadelphia Flyers och Leksands lagkapten Patrik Zackrisson. 

När pandemin slog till drabbades bröllopsmarknaden hårt. Men nu börjar det röra på sig igen. Utöver en tillströmning av par ser Johan Bengtsson även ett tillflöde av företag som nu vänder sig till Wedsly. Sedan årsskiftet har antalet företag som anslutit sig till den digitala plattformen ökat med 12 procent. 

I dagsläget har Wedsly 5 000 registrerade par, varav 1 500 av dem skaffat sig ett konto i år. Tjänsten är gratis för både par och företag, men vill man ha mer av utbudet kan man uppgradera till premium.

”Den huvudsakliga intäktskällan för bolaget har varit inbetalningar från företag som valt premiumtjänsten och nu har vi också den tjänsten för par, vilket också bidrar med intäkter. Men det är volymen på gäster som växer snabbast just nu, så mycket fokus ligger på att se till att de ska kunna användas på ett bra sätt”, säger Johan Bengtsson.

I sommar lanseras tjänsterna som gör det möjligt för par och gäster att kunna köpa alltifrån kläder och bröllopsgåvor till att boka hotell och resor. På sikt kommer de också att erbjuda paren att kunna boka lokaler, vigselförrättare och att köpa catering. 

Redan nu är det klart att bolaget kommer att behöva fylla på kassan igen. Vid nästa investeringsrunda hoppas Johan Bengtsson på att kunna ta in 20–25 miljoner kronor och riktar i och med det siktet mot ännu fler marknader.

”Det finns ett företag i USA som har omkring 20 procent av den amerikanska marknaden och som värderas till 1 miljard dollar ungefär. Vi har 20 procent av den svenska marknaden och jag ser inga problem med att man skulle ta 20 procent av den i USA. Vi har en hög ambition, vilket är realistiskt eftersom vi har bevisat oss på den lokala marknaden med en stabil tillväxt. Asien är också spännande, men det första steget är Europa. Vi kommer att bli ett ekosystem för hela bröllopssfären.” 

Vilka risker finns det förutom pandemins effekter? 

”Det kanske låter förmätet, men jag ser inga risker eller begränsningar med konceptet. Bröllopsbranschen är en stor marknad och oavsett konjunktur så gifter sig folk.” 

Kan vi vänta oss en bröllopsboom redan i år?

”Vi får hoppas på att världsläget blir bättre så att man kan ha det bröllop som man har drömt om. Men jag tror att det kommer att eskalera eftersom det finns ett uppdämt behov. Förra året var det ungefär 37 500 par som gifte sig, det brukar vara runt 50 000. Alla som hade planerat att gifta sig förra året kanske inte gör det i år, så det blir nog en liten förskjutning. Jag skulle säga en liten snöboll 2021, en större 2022 och en gigantisk 2023.”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer