Hoppa till innehållet

Readly övertecknades – och stiger försiktigt: ”Jag så otroligt glad”

Readlys erbjudande om nyutgivna aktier inför noteringen på Stockholmsbörsen övertecknades drygt tio gånger, enligt bolaget. Detta trots avhoppen från Aller Media och Bonnier som aviserades i måndags. Aktien är svagt upp i premiären.

Readlys vd Maria Hedengren och Johan Adalberth, finanschef på Readly.
Readlys vd Maria Hedengren och Johan Adalberth, finanschef på Readly.

Första handelsdag för Readly READ -2,36%Dagens utveckling skedde, som planerat, på Nasdaq Stockholm under torsdagen. Klockan 09:50 handlades aktien till kursen 60,33 kronor, vilket är en uppgång på 2,25 procent jämfört med teckningskursen på 59 kronor. Detta samtidigt som börsen som helhet backat med drygt 0,4 procent.

Läs mer: Börsen backar i öppningen – Readly stiger i premiären

Av ett pressmeddelande framgår att Readlys erbjudande om nyutgivna aktier inför noteringen på Stockholmsbörsen övertecknades drygt tio gånger. Detta exklusive aktierna som förvärvades av ankarinvesterarna. 

Handeln indikerar ett marknadsvärde på inledningsvis knappt 2,2 miljarder kronor och totalt får bolaget omkring 25 000 nya aktieägare i samband noteringen. 

”Idag är jag så otroligt glad och stolt för den milstolpe vi på Readly just passerat. Att erbjudandet fått ett så stort intresse är ju ett kvitto på investerare delar den syn vi har på framtiden - att magasinmarknadens digitala potential är stor och intressant”, säger Readlys vd Maria Hedengren i ett mejl till Di Digital.

Åtta ankarinvesterare, inklusive bland annat Tin Fonder och Handelsbanken Fonder, har åtagit sig att teckna aktier för 390 Mkr motsvarande omkring 47,1 procent av erbjudandet. Bolaget tar in totalt 450 Mkr via nyemitterade aktier. Samtidigt byter existerande aktier ägare till ett värde på cirka 270 Mkr.

Bland annat uppges grundaren Joel Wikell sälja aktier för 74 miljoner kronor. Han startade bolaget 2012 sedan han fått idén under en semester med familjen i Cypern.

Läs mer: Så mycket cashar storägarna in vid Readlys börsnotering

Tidigare i veckan meddelade Readly att tidningsförlaget Aller Media sagt upp sitt nuvarande förlagsavtal. Även Bonnier News, där Dagens industri ingår, uppgavs ha för avsikt att säga upp sitt avtal.

Avtalet med Aller löper ut i mars 2021. Avtalen med Bonnier förväntas löpa ut vid olika datum fram till och med den andra halvan av nästa år. Innehåll från Bonnier skulle komma att steg för steg tas bort under 2021, enligt Anders Eriksson, vd för Bonnier News.

”Den totala ersättningen från Readly är alldeles för låg”, sa han till Di Digital i måndags.

Förlagen får mer än hälften av Readlys totala prenumerationsintäkter efter avdrag för moms och transaktionsavgifter. 

Läs mer: Bonnier-vd:n ser ingen framtid hos Readly: ”Alldeles för låg ersättning” 

Situationen medförde att Readly tvingades göra ett tillägg till sitt prospekt och snabbt få det godkänt av Finansinspektionen. Det lyckades, och de småsparare som tecknat sig för nya aktier fick möjligheten att ångra sig, utan att noteringen försenades. Trots detta, samt negativa analyser i både Dagens industri och Affärsvärlden, övertecknades alltså emissionen och aktien började handlas under torsdagen.

Sedan 2017 har Readlys tillväxt legat på i snitt 44 procent per år och för helåret 2019 uppgick intäkterna till 265 miljoner kronor. Av prospektet framgår även att Readlys omsättning steg med 32 procent till 160,6 Mkr under årets första halvår, jämfört med samma period 2019.

Men någon vinst är det inte tal om på många år. Rörelseförlusten under första halvåret uppgick till hela 97,3 Mkr, vilket är en rejäl ökning mot 64,5 Mkr under första halvåret 2019. Rörelsemarginalen försämrades samtidigt från -52,9 procent till -60,5 procent under perioden. 

Readlys största kostnadspost - förlagskostnader - ökade med 28 procent till 108,5 Mkr under årets första halvår. Men det är den nästa största kostnadsposten - marknadsföring - som förklarar varför marginalerna har försämrats. De ökade med hela 71 procent till 71,6 Mkr under perioden. 

Enligt Readlys finansiella mål ska den organiska tillväxten de kommande åren ligga på 30-35 procent per år för att göra bolaget lönsamt på ebitda-nivå inom fyra till fem år. Om planen håller väntas de 450 miljoner i bruttolikvid som nyemissionen inbringar räcka för att nå målet.

I dag står de tre nyckelmarknaderna Sverige, Tyskland och Storbritannien för omkring 85 procent av intäkterna. Bolaget tror att merparten av tillväxten kommer att komma från dessa, men också till viss del av befintliga och nya marknader.

Mer om Readly i senaste Digitalpodden:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

 

 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera