Första handelsdag för Readly READ -2,36%Dagens utveckling skedde, som planerat, på Nasdaq Stockholm under torsdagen. Klockan 09:50 handlades aktien till kursen 60,33 kronor, vilket är en uppgång på 2,25 procent jämfört med teckningskursen på 59 kronor. Detta samtidigt som börsen som helhet backat med drygt 0,4 procent.
Läs mer: Börsen backar i öppningen – Readly stiger i premiären
Av ett pressmeddelande framgår att Readlys erbjudande om nyutgivna aktier inför noteringen på Stockholmsbörsen övertecknades drygt tio gånger. Detta exklusive aktierna som förvärvades av ankarinvesterarna.
Handeln indikerar ett marknadsvärde på inledningsvis knappt 2,2 miljarder kronor och totalt får bolaget omkring 25 000 nya aktieägare i samband noteringen.
”Idag är jag så otroligt glad och stolt för den milstolpe vi på Readly just passerat. Att erbjudandet fått ett så stort intresse är ju ett kvitto på investerare delar den syn vi har på framtiden - att magasinmarknadens digitala potential är stor och intressant”, säger Readlys vd Maria Hedengren i ett mejl till Di Digital.
Åtta ankarinvesterare, inklusive bland annat Tin Fonder och Handelsbanken Fonder, har åtagit sig att teckna aktier för 390 Mkr motsvarande omkring 47,1 procent av erbjudandet. Bolaget tar in totalt 450 Mkr via nyemitterade aktier. Samtidigt byter existerande aktier ägare till ett värde på cirka 270 Mkr.
Bland annat uppges grundaren Joel Wikell sälja aktier för 74 miljoner kronor. Han startade bolaget 2012 sedan han fått idén under en semester med familjen i Cypern.
Läs mer: Så mycket cashar storägarna in vid Readlys börsnotering
Tidigare i veckan meddelade Readly att tidningsförlaget Aller Media sagt upp sitt nuvarande förlagsavtal. Även Bonnier News, där Dagens industri ingår, uppgavs ha för avsikt att säga upp sitt avtal.
Avtalet med Aller löper ut i mars 2021. Avtalen med Bonnier förväntas löpa ut vid olika datum fram till och med den andra halvan av nästa år. Innehåll från Bonnier skulle komma att steg för steg tas bort under 2021, enligt Anders Eriksson, vd för Bonnier News.
”Den totala ersättningen från Readly är alldeles för låg”, sa han till Di Digital i måndags.
Förlagen får mer än hälften av Readlys totala prenumerationsintäkter efter avdrag för moms och transaktionsavgifter.
Läs mer: Bonnier-vd:n ser ingen framtid hos Readly: ”Alldeles för låg ersättning”
Situationen medförde att Readly tvingades göra ett tillägg till sitt prospekt och snabbt få det godkänt av Finansinspektionen. Det lyckades, och de småsparare som tecknat sig för nya aktier fick möjligheten att ångra sig, utan att noteringen försenades. Trots detta, samt negativa analyser i både Dagens industri och Affärsvärlden, övertecknades alltså emissionen och aktien började handlas under torsdagen.
Sedan 2017 har Readlys tillväxt legat på i snitt 44 procent per år och för helåret 2019 uppgick intäkterna till 265 miljoner kronor. Av prospektet framgår även att Readlys omsättning steg med 32 procent till 160,6 Mkr under årets första halvår, jämfört med samma period 2019.
Men någon vinst är det inte tal om på många år. Rörelseförlusten under första halvåret uppgick till hela 97,3 Mkr, vilket är en rejäl ökning mot 64,5 Mkr under första halvåret 2019. Rörelsemarginalen försämrades samtidigt från -52,9 procent till -60,5 procent under perioden.
Readlys största kostnadspost - förlagskostnader - ökade med 28 procent till 108,5 Mkr under årets första halvår. Men det är den nästa största kostnadsposten - marknadsföring - som förklarar varför marginalerna har försämrats. De ökade med hela 71 procent till 71,6 Mkr under perioden.
Enligt Readlys finansiella mål ska den organiska tillväxten de kommande åren ligga på 30-35 procent per år för att göra bolaget lönsamt på ebitda-nivå inom fyra till fem år. Om planen håller väntas de 450 miljoner i bruttolikvid som nyemissionen inbringar räcka för att nå målet.
I dag står de tre nyckelmarknaderna Sverige, Tyskland och Storbritannien för omkring 85 procent av intäkterna. Bolaget tror att merparten av tillväxten kommer att komma från dessa, men också till viss del av befintliga och nya marknader.
Mer om Readly i senaste Digitalpodden: