Hoppa till innehållet

Trots konkurserna: Näringsministern vill inte uttala sig

Datacenterbranschen varnar för att Skatteverkets beslut om energiskatt kan slå hårt för bolagen. Trots flera konkurser lägger regeringen locket på och vill inte uttala sig.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S).
Näringsminister Ibrahim Baylan (S).Foto: TT/Di.

Di Digital har under de senaste dagarna kunnat rapportera att flera datacenterbolag gått i konkurs. En del av förklaringen är enligt branschen Skatteverkets beslut om vilka aktörer som får ta del av skattelättnader för energi.

Konkurserna är dock inget som näringsminister Ibrahim Baylan (S) vill kommentera. Ministern lägger locket på när Di Digital söker honom för kommentarer, i stället hänvisar Ibrahim Baylans presstab till finansminister Magdalena Andersson.

Läs mer: Skattesmäll för svenska datahallar 

Ibrahim Baylans företrädare Mikael Damberg visade stort intresse när större datacenterbyggen stod klara under förra mandatperioden. I en intervju under våren 2017 sa ministern att man prioriterat arbetet kring datacenter.

”Vi har sagt att det är en sektor som vi ska bli riktigt duktiga på. Sen har vi tagit fram konkurrenskraftiga skattevillkor. Sammantaget har det här lett till ett ännu större intresse än vad vi sett tidigare. Datacenter har potentialen att bli en ny basnäring för Sverige”, sa Mikael Damberg.

När framgångsvinden nu vänt en aning för vissa av branschens mindre aktörer, är det dock tyst från den nytillträdde Ibrahim Baylan.

Läs mer: Datacenter riskerar fly Sverige: ”Allvarlig signal” 

Finansminister Magdalena Andersson kommenterade tidigare utvecklingen mycket kort för Di Digital, men har inte velat ställa upp på en intervju.

”Reformerna gynnar datorcenterbranschen som helhet skattemässigt”, sade hon, och tillade att det är upp till Skatteverket och domstolarna att tolka lagtexten.

I korthet innebär Skatteverkets beslut att endast datacenterbolag som äger egen utrustning ska ha rätt till återbetalning av energiskatt, vilket innebär att aktörer som erbjuder yta och el i datahallar till andra företag, så kallad ”co-location”, inte får ta del av skattelättnaden.

Läs mer: Skattesmäll för svenska datahallar 

”Co-location”-aktörerna utgör en betydande del av aktörerna inom datacenterbranschen. Den halvstatliga organisationen Business Sweden har tagit emot kraftiga reaktioner från flera bolag. 

”Vi ser det som allvarligt att signalen man skickar till omvärlden är att affärsförutsättningar inte ligger fast i Sverige”, har Tomas Sokolnicki, affärsutvecklare på Business Sweden, sagt till Di Digital.

Läs mer: Unik lista: Här är Sveriges största datacenter 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera