Hoppa till innehållet

Trots skärpta regler: Felaktigheter och anklagelser slinker igenom techjättarnas faktagranskare

Under valnatten spred sig missvisande information om valet på Twitter och Facebook, trots jättarnas försök att täppa till hålen. Experter menar att bolagen har otillräckliga spärrar och för mycket fokus på presidentens utspel – medan konservativa säger sig vara mobbade av Twitter. 

Twitters vd Jack Dorsey, USA:s president Donald Trump och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Twitters vd Jack Dorsey, USA:s president Donald Trump och Facebooks vd Mark Zuckerberg.Foto: TT.

Techjättarna har haft en febril valperiod och tagit krafttag för att stävja utspel som kan störa arbetet med valet, vilket Di Digital rapporterat om.

Facebook, som tidigare lovat att inlägg som tar ut segern i förskott förses med varningsstämpel, valde efter President Donald Trumps segerbesked under gårdagen att förse samtliga inlägg från de båda lägren med markeringar. 

”När president Donald Trump inledde med segerutspel började vi med löpande notifikationer på Facebook och Instagram”, skriver Facebook.

Läs mer: Här är sista minuten-reglerna för att stoppa våld och falska segrare i valet

Twitter använder sig av två varningsskyltar: dels en som flaggar för att valresultatet inte är klart, dels en som varnar för att det ”råder delade meningar” om innehållet.  Den senare döljer inlägget helt och läsaren måste aktivt klicka för att ta del av innehållet.

Flera konservativa röster utöver presidenten säger sig vara förföljda av Twitter, bland annat den konservativa profilen Dave Rubin som i flera inlägg anklagat bolaget för att bedriva censur.

Sedan Pennsylvania seglat upp som en avgörande delstat i valet har flera kritiska inlägg om valfusk slunkit igenom på de sociala medierna. Särskilt stor spridning har hashtaggen ”stopthesteal” fått, som bland annat använts av Donald Trumps söner Eric Trump och Donald Trump Jr.

Flera experter säger nu att stävjandet inte varit tillräckligt  Election Integrity Partnership, en sammanslutning av forskare i missvisande information, säger att antalet inlägg om valfusk ökade dramatiskt efter presidentens första inlägg. 

”De ogrundade anklagelserna skapar förvirring över valgången bland väljarna i ett läge där många väljare försöker få hjälp att tolka resultaten”, säger Kate Starbird, forskare vid Washingtons universitet som tillhör gruppen, till nyhetsbyrån AP. 

Kate Starbird menar att många amerikaner gick och la sig under tisdagen med antagandet att Donald Trump gått ut som segrare i delstater som Wisconsin, för att sedan vakna upp till ett helt annat läge. 

”Vi ser försök att försöka ogiltigförklara vändningen”, fortsätter hon. 

Election Integrity Partnership noterar även i ett inlägg på Twitter att en majoritet av de stora nyhetskanalerna utsett demokraten Joe Biden till vinnare i Michigan, trots att rösträkningen inte var klar. 

Även den Google-ägda videotjänsten Youtube har lagt in en extra växel för att plocka bort missvisande alternativ. Under onsdagen publicerades dock ett klipp från den högerextrema nyhetskanalen One America News Network där Donald Trump utses till segrare och Demokraternas anklagas för valfusk. 

”Våra riktlinjer förbjuder missvisande innehåll för tittarna kring röstande, till exempel felaktigheter kring tid, plats, vad som krävs för att få rösta, eller falska påstående som kan avskräcka från att rösta. Innehållet i den här videon når inte upp till den nivån”, säger bolagets talesperson Ivy Choi till nyhetskanalen CNBC. 

Däremot har Youtube plockat bort annonser från klippet, och tillstår att klippet innehåller felaktigheter kring valet. 

”Vi tar bort annonser från videos med innehåll som är markant osant om valresultatet”, kommenterar Ivy Choi. 

Jesse Lehrich, tidigare talesperson för Hillary Clinton och nu chef för den ideella organisationen Accountable Tech, menar att man i all koncentration på Donald Trumps utspel glömt bort hur hans bundsförvanter agerar.

”Det är ett misslyckande att man inte lagt lika mycket fokus på Donald Trumps influerare och allierade som har mycket makt i högermedias ekosystem”, säger Jesse Lehrich till tidningen Financial Times.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera