Hoppa till innehållet

Trots skärpta regler: Felaktigheter och anklagelser slinker igenom techjättarnas faktagranskare

Under valnatten spred sig missvisande information om valet på Twitter och Facebook, trots jättarnas försök att täppa till hålen. Experter menar att bolagen har otillräckliga spärrar och för mycket fokus på presidentens utspel – medan konservativa säger sig vara mobbade av Twitter. 

Twitters vd Jack Dorsey, USA:s president Donald Trump och Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Twitters vd Jack Dorsey, USA:s president Donald Trump och Facebooks vd Mark Zuckerberg.Foto: TT.

Techjättarna har haft en febril valperiod och tagit krafttag för att stävja utspel som kan störa arbetet med valet, vilket Di Digital rapporterat om.

Facebook, som tidigare lovat att inlägg som tar ut segern i förskott förses med varningsstämpel, valde efter President Donald Trumps segerbesked under gårdagen att förse samtliga inlägg från de båda lägren med markeringar. 

”När president Donald Trump inledde med segerutspel började vi med löpande notifikationer på Facebook och Instagram”, skriver Facebook.

Läs mer: Här är sista minuten-reglerna för att stoppa våld och falska segrare i valet

Twitter använder sig av två varningsskyltar: dels en som flaggar för att valresultatet inte är klart, dels en som varnar för att det ”råder delade meningar” om innehållet.  Den senare döljer inlägget helt och läsaren måste aktivt klicka för att ta del av innehållet.

Flera konservativa röster utöver presidenten säger sig vara förföljda av Twitter, bland annat den konservativa profilen Dave Rubin som i flera inlägg anklagat bolaget för att bedriva censur.

Sedan Pennsylvania seglat upp som en avgörande delstat i valet har flera kritiska inlägg om valfusk slunkit igenom på de sociala medierna. Särskilt stor spridning har hashtaggen ”stopthesteal” fått, som bland annat använts av Donald Trumps söner Eric Trump och Donald Trump Jr.

Flera experter säger nu att stävjandet inte varit tillräckligt  Election Integrity Partnership, en sammanslutning av forskare i missvisande information, säger att antalet inlägg om valfusk ökade dramatiskt efter presidentens första inlägg. 

”De ogrundade anklagelserna skapar förvirring över valgången bland väljarna i ett läge där många väljare försöker få hjälp att tolka resultaten”, säger Kate Starbird, forskare vid Washingtons universitet som tillhör gruppen, till nyhetsbyrån AP. 

Kate Starbird menar att många amerikaner gick och la sig under tisdagen med antagandet att Donald Trump gått ut som segrare i delstater som Wisconsin, för att sedan vakna upp till ett helt annat läge. 

”Vi ser försök att försöka ogiltigförklara vändningen”, fortsätter hon. 

Election Integrity Partnership noterar även i ett inlägg på Twitter att en majoritet av de stora nyhetskanalerna utsett demokraten Joe Biden till vinnare i Michigan, trots att rösträkningen inte var klar. 

Även den Google-ägda videotjänsten Youtube har lagt in en extra växel för att plocka bort missvisande alternativ. Under onsdagen publicerades dock ett klipp från den högerextrema nyhetskanalen One America News Network där Donald Trump utses till segrare och Demokraternas anklagas för valfusk. 

”Våra riktlinjer förbjuder missvisande innehåll för tittarna kring röstande, till exempel felaktigheter kring tid, plats, vad som krävs för att få rösta, eller falska påstående som kan avskräcka från att rösta. Innehållet i den här videon når inte upp till den nivån”, säger bolagets talesperson Ivy Choi till nyhetskanalen CNBC. 

Däremot har Youtube plockat bort annonser från klippet, och tillstår att klippet innehåller felaktigheter kring valet. 

”Vi tar bort annonser från videos med innehåll som är markant osant om valresultatet”, kommenterar Ivy Choi. 

Jesse Lehrich, tidigare talesperson för Hillary Clinton och nu chef för den ideella organisationen Accountable Tech, menar att man i all koncentration på Donald Trumps utspel glömt bort hur hans bundsförvanter agerar.

”Det är ett misslyckande att man inte lagt lika mycket fokus på Donald Trumps influerare och allierade som har mycket makt i högermedias ekosystem”, säger Jesse Lehrich till tidningen Financial Times.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera