Hoppa till innehållet

Trots vinstvarningen – nytt rekord för Apples butik under julen

Apples butik App Store noterar ett nytt försäljningsrekord. Totalt spenderade användare nästan 11 miljarder kronor på plattformen mellan jul– och nyårsafton.

Spelet Fortnite var en av de mest populära apparna på Apples App Store under julen 2018.
Spelet Fortnite var en av de mest populära apparna på Apples App Store under julen 2018.Foto: TT.

Techjätten Apple har fått en tung inledning på 2019 och föll med nästan 10 procent på börsen under torsdagen. Bolaget tvingades till en vinstvarning på grund av en sviktande Iphone-försäljning, och skyller bland annat på Kinas bromsande ekonomi och handelskriget mot USA. 

Däremot noterade Apples butik App Store ett nytt försäljningsrekord under julen 2018. Totalt spenderade konsumenter 1,22 miljarder dollar, knappt 11 miljarder kronor, mellan julafton och nyårsafton enligt ett pressmeddelande. 

Apple-kunder spenderade 322 miljoner dollar, nästan 3 miljarder kronor, enbart på nyårsafton i appbutiken.

I regel har Apple en intäktsandel om 30 procent av intäkterna från apparna, och en andel på 15 procent när det kommer till förnyade prenumeration.

App Stores succé bidrog till att affärsområdet Services likväl uppnådde rekordhöga intäkter under julhelgerna. Där ingår även streamingstjänsten Apple Music, molntjänsten Cloud Services och betalfunktionen Apple Pay. 

De mest populära apparna var inom spel samt egenvård. Fortnite och Player Unknown's Battlegrounds (PUBG), som båda uppbackas av speljätten Tencent, var bland de mest nedladdade spelen under julen. 

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Apples besked slår mot svenska småsparare: ”Osäkerheten är väldigt hög” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera