Den svenska telefonboks- och kommunikationsappen Truecaller TRUE B -0,94%Dagens utveckling har över 130 miljoner dagligen aktiva användare, merparten i Indien, och över 500 000 betalande kunder.
Nu kan molnbolaget Sinch, tidigare CLX Communications, vara på väg att förlora Truecaller som en av sina större kunder. Det menar Truecallers grundare och vd Alan Mamedi, som riktade hård kritik mot bolaget i ett twitterinlägg på måndagen.
”Jag kastar aldrig andra företag under bussen eftersom jag vet om och respekterar det hårda arbete som krävs för att bygga ett företag. Men @wearesinch som varit vår sms-leverantör i många år försöker ständigt rekrytera människor från Truecaller. De ingenjörer som integrerar deras API:er”, twittrar Alan Mamedi.
Truecallers vd Alan Mamedi påpekar att det både är oetiskt och dumt eftersom det gör att man ”förlorar kunder”.
”...vi är en av @wearesinch största kunder. Men inte länge till”, twittrar Alan Mamedi.
Enligt Truecallers vd har dock personalflykten, trots propåerna, till Sinch varit begränsad:
”Rätt personer kommer aldrig att lämna för högre lön, utan av andra anledningar. Det är därför bara 1 av 50 har nappat på deras bete”, skriver han.
Sinchs IR- och strategichef Thomas Heath avböjde först att kommentera Alan Mamedis kritik och även frågan om Truecaller är en ”storkund” till bolaget.
”Vi kommer att sköta detta direkt med kunden”, uppgav han till Di Digital måndagen den 27 april. En vecka senare, den 1 april, vill Thomas Heath göra tillägget att: ”Truecaller är en viktig kund till oss, men de är inte en av våra största kunder”.
Angående anklagelserna om personalstöld säger han en vecka senare:
”Sinch är inne i en tillväxtfas där rekrytering är ett viktigt fokus. Däremot har vi inte aktivt kontaktat personal på Truecaller, vilket en genomgång av alla våra rekryterares loggar också visar. Vi har bett Truecaller komma tillbaka med data angående vilka rekryterare som kontaktat dem, men har ännu inte fått något svar”.
Sinch är noterat på Stockholmsbörsens Mid cap-lista och har ett börsvärde på 6,3 miljarder kronor.
Truecaller värderas å sin sida till runt 6,3 miljarder kronor, och ska enligt tidigare uppgifter till Di Digital ha nått intäkter på drygt 200 miljoner kronor med ett minusresultat på 70 Mkr under 2018.
Läs mer: Så mycket betalade Truecaller för sitt indiska förvärv