Hoppa till innehållet

Truecaller anklagar börsbolag för ”personalstöld”

Truecallers medgrundare Alan Mamedi anklagar det börsnoterade molnbolaget Sinch för ”personalstöld”.

Alan Mamedi, en av grundarna bakom Truecaller.
Alan Mamedi, en av grundarna bakom Truecaller.Foto: Hampus Andersson

Den svenska telefonboks- och kommunikationsappen Truecaller TRUE B -0,94%Dagens utveckling har över 130 miljoner dagligen aktiva användare, merparten i Indien, och över 500 000 betalande kunder.

Nu kan molnbolaget Sinch, tidigare CLX Communications, vara på väg att förlora Truecaller som en av sina större kunder. Det menar Truecallers grundare och vd Alan Mamedi, som riktade hård kritik mot bolaget i ett twitterinlägg på måndagen. 

”Jag kastar aldrig andra företag under bussen eftersom jag vet om och respekterar det hårda arbete som krävs för att bygga ett företag. Men @wearesinch som varit vår sms-leverantör i många år försöker ständigt rekrytera människor från Truecaller. De ingenjörer som integrerar deras API:er”, twittrar Alan Mamedi.

Truecallers vd Alan Mamedi påpekar att det både är oetiskt och dumt eftersom det gör att man ”förlorar kunder”.

”...vi är en av @wearesinch största kunder. Men inte länge till”, twittrar Alan Mamedi.

Enligt Truecallers vd har dock personalflykten, trots propåerna, till Sinch varit begränsad: 

”Rätt personer kommer aldrig att lämna för högre lön, utan av andra anledningar. Det är därför bara 1 av 50 har nappat på deras bete”, skriver han.

Sinchs IR- och strategichef Thomas Heath avböjde först att kommentera Alan Mamedis kritik och även frågan om Truecaller är en ”storkund” till bolaget.

”Vi kommer att sköta detta direkt med kunden”, uppgav han till Di Digital måndagen den 27 april. En vecka senare, den 1 april, vill Thomas Heath göra tillägget att: ”Truecaller är en viktig kund till oss, men de är inte en av våra största kunder”. 

Angående anklagelserna om personalstöld säger han en vecka senare:

”Sinch är inne i en tillväxtfas där rekrytering är ett viktigt fokus. Däremot har vi inte aktivt kontaktat personal på Truecaller, vilket en genomgång av alla våra rekryterares loggar också visar. Vi har bett Truecaller komma tillbaka med data angående vilka rekryterare som kontaktat dem, men har ännu inte fått något svar”.

Sinch är noterat på Stockholmsbörsens Mid cap-lista och har ett börsvärde på 6,3 miljarder kronor.

Truecaller värderas å sin sida till runt 6,3 miljarder kronor, och ska enligt tidigare uppgifter till Di Digital ha nått intäkter på drygt 200 miljoner kronor med ett minusresultat på 70 Mkr under 2018.  

Läs mer: Så mycket betalade Truecaller för sitt indiska förvärv 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera