Hoppa till innehållet

Truecaller dubblar sina intäkter

Truecaller dubblade sina intäkter 2017 och ser ut att göra detsamma i år. Nu är den svenska telefonboksappen nära att vända till lönsamhet, enligt vd:n Alan Mamedi.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto: Hampus Andersson (Di)

Svenska Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Kommunikationsappen har allt sedan dess gjort stor succé i främst Indien. Där finns ungefär 60 procent av bolagets totalt 100 miljoner dagligen aktiva användare.

Länge brottades dock Truecaller med att kapitalisera på sin stora användarbas, men 2016 innebar ett genombrott när bolaget sålde sina första annonser. Då steg omsättningen från mycket blygsamma nivåer till 52,3 miljoner kronor.

Tillväxten höll i sig under 2017, enligt bolagets färska bokslut som Di Digital tagit del av, och intäkterna mer än fördubblades till totalt 108,3 Mkr.

”Vi är så klart nöjda. Det är kul att kunna bevisa att Truecaller faktiskt kan bli ett väldigt fint bolag på sikt. Merparten av intäkterna kommer från vår annonsaffär, som har blivit mognare i takt med att vårt varumärke stärkts”, säger Alan Mamedi, vd och medgrundare. 

Under de kommande åren ska bolaget stå på tre olika ben, enligt Alan Mamedi. Vid  sidan av den nu etablerade annonsaffären handlar det om Truecallers premium-abonnemang och finansiella tjänster.

”När vi har skalat upp tror vi att de här spåren kommer bli extremt starka. Det kan till och med bli så att bägge växer sig större än annonsintäkterna med tiden. Det är inte omöjligt”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller köper indiskt betalbolag 

Bolaget fortsätter dock att visa upp röda siffror. Förlusterna ökade marginellt till 59 Mkr under 2017. Enligt Alan Mamedi kan en del av minusresultatet härledas till Truecallers nyliga förvärv av den indiska fintechstartupen Chillr.

”Det beror delvis på uppköpet, som gjorde att vi drog på oss en del kostnader redan i slutet av 2017. Men vi har också expanderat själva och investerat i en större organisation. I dag är vi runt 160 anställda, vilket är betydligt många fler än för något år sedan, och gått in med en fysisk närvaro i Afrika”, säger han.

Läs mer: Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi 

Planen var att Truecaller skulle vara lönsamma på månadsbasis vid slutet av 2017, men så blev inte fallet.

”Det var tanken. Men sedan tog vi ett medvetet val att skjuta upp det för att köpa Chillr. Så vi är inte riktigt där än, men inte långt ifrån heller. Det är mycket möjligt att vi blir lönsamma på månadsbasis i år i stället”, säger Alan Mamedi.

Och när är ni lönsamma på årsbasis?

”Inom två år. Sedan kan ju saker alltid förändras: att vi prioriterar andra investeringar eller genomför ytterligare förvärv. Men internt har vi en bra plan för hur vi ska nå ett positivt kassaflöde vid 2020”, säger Alan Mamedi.

Därmed inte sagt att Truecaller då kommer välja att generera vinst på sista raden. Alan Mamedi är nämligen tydlig med att investeringar i tillväxt står i fokus inom överskådlig framtid. Planen är att växa både i Indien och på flera marknader i Afrika.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige 

Dessutom tittar bolaget på att bredda sina finansiella tjänster, som i dag består av mobila betalningar i butik, med till exempel mikrolån och internationell pengaöverföring via appen. 

Truecaller har tagit in över 700 Mkr i riskkapital sedan starten 2009. En gång i tiden var bolagets värdering till och med på väg att nå över 1 miljard dollar, vilket hade inneburit en status som nästa svenska unicorn. Men under de senaste åren har bolaget medvetet legat lågt på riskkapitalmarknaden, för att i stället bygga upp egna intäkter.

Nu har ni nått ert mål. Kan det bli aktuellt att ta in mer externt kapital?

”Vi utesluter ingenting, men det är heller inte högsta prioritet. Det finns fortfarande ett väldigt starkt intresse för utomstående att få komma in i Truecaller. Vi får propåer nästan på daglig basis och det är något vi utvärderar från fall till fall”, säger Alan Mamedi, och fortsätter:

”Nu har vi kommit till en punkt där vi kan styra vårt eget öde. Vi har de intäkter och den kassa som behövs för att själva kunna ta Truecaller till nästa nivå.”

Truecaller ser ut att fördubbla sina intäkter även i år, enligt Alan Mamedi, vilket enligt Di Digitals uträkning skulle ge omsättning på över 200 Mkr för 2018.

Läs mer: Då börjar Truecaller gå med vinst

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera