Annons

Truecaller dubblar sina intäkter

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Foto: Hampus Andersson (Di)
Truecaller dubblade sina intäkter 2017 och ser ut att göra detsamma i år. Nu är den svenska telefonboksappen nära att vända till lönsamhet, enligt vd:n Alan Mamedi.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Kommunikationsappen har allt sedan dess gjort stor succé i främst Indien. Där finns ungefär 60 procent av bolagets totalt 100 miljoner dagligen aktiva användare.

Länge brottades dock Truecaller med att kapitalisera på sin stora användarbas, men 2016 innebar ett genombrott när bolaget sålde sina första annonser. Då steg omsättningen från mycket blygsamma nivåer till 52,3 miljoner kronor.

Tillväxten höll i sig under 2017, enligt bolagets färska bokslut som Di Digital tagit del av, och intäkterna mer än fördubblades till totalt 108,3 Mkr.

”Vi är så klart nöjda. Det är kul att kunna bevisa att Truecaller faktiskt kan bli ett väldigt fint bolag på sikt. Merparten av intäkterna kommer från vår annonsaffär, som har blivit mognare i takt med att vårt varumärke stärkts”, säger Alan Mamedi, vd och medgrundare. 

Under de kommande åren ska bolaget stå på tre olika ben, enligt Alan Mamedi. Vid  sidan av den nu etablerade annonsaffären handlar det om Truecallers premium-abonnemang och finansiella tjänster.

”När vi har skalat upp tror vi att de här spåren kommer bli extremt starka. Det kan till och med bli så att bägge växer sig större än annonsintäkterna med tiden. Det är inte omöjligt”, säger Alan Mamedi.

Läs mer: Truecaller köper indiskt betalbolag 

Bolaget fortsätter dock att visa upp röda siffror. Förlusterna ökade marginellt till 59 Mkr under 2017. Enligt Alan Mamedi kan en del av minusresultatet härledas till Truecallers nyliga förvärv av den indiska fintechstartupen Chillr.

”Det beror delvis på uppköpet, som gjorde att vi drog på oss en del kostnader redan i slutet av 2017. Men vi har också expanderat själva och investerat i en större organisation. I dag är vi runt 160 anställda, vilket är betydligt många fler än för något år sedan, och gått in med en fysisk närvaro i Afrika”, säger han.

Läs mer: Han blir chef när Truecaller öppnar i Nairobi 

Planen var att Truecaller skulle vara lönsamma på månadsbasis vid slutet av 2017, men så blev inte fallet.

”Det var tanken. Men sedan tog vi ett medvetet val att skjuta upp det för att köpa Chillr. Så vi är inte riktigt där än, men inte långt ifrån heller. Det är mycket möjligt att vi blir lönsamma på månadsbasis i år i stället”, säger Alan Mamedi.

Och när är ni lönsamma på årsbasis?

”Inom två år. Sedan kan ju saker alltid förändras: att vi prioriterar andra investeringar eller genomför ytterligare förvärv. Men internt har vi en bra plan för hur vi ska nå ett positivt kassaflöde vid 2020”, säger Alan Mamedi.

Därmed inte sagt att Truecaller då kommer välja att generera vinst på sista raden. Alan Mamedi är nämligen tydlig med att investeringar i tillväxt står i fokus inom överskådlig framtid. Planen är att växa både i Indien och på flera marknader i Afrika.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige 

Dessutom tittar bolaget på att bredda sina finansiella tjänster, som i dag består av mobila betalningar i butik, med till exempel mikrolån och internationell pengaöverföring via appen. 

Truecaller har tagit in över 700 Mkr i riskkapital sedan starten 2009. En gång i tiden var bolagets värdering till och med på väg att nå över 1 miljard dollar, vilket hade inneburit en status som nästa svenska unicorn. Men under de senaste åren har bolaget medvetet legat lågt på riskkapitalmarknaden, för att i stället bygga upp egna intäkter.

Nu har ni nått ert mål. Kan det bli aktuellt att ta in mer externt kapital?

”Vi utesluter ingenting, men det är heller inte högsta prioritet. Det finns fortfarande ett väldigt starkt intresse för utomstående att få komma in i Truecaller. Vi får propåer nästan på daglig basis och det är något vi utvärderar från fall till fall”, säger Alan Mamedi, och fortsätter:

”Nu har vi kommit till en punkt där vi kan styra vårt eget öde. Vi har de intäkter och den kassa som behövs för att själva kunna ta Truecaller till nästa nivå.”

Truecaller ser ut att fördubbla sina intäkter även i år, enligt Alan Mamedi, vilket enligt Di Digitals uträkning skulle ge omsättning på över 200 Mkr för 2018.

Läs mer: Då börjar Truecaller gå med vinst

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies