Hoppa till innehållet

Truecaller fyller på kassan – får ny miljardvärdering

Truecaller har nyligen lanserat både en betal- och chattfunktion på den stora indiska marknaden. Nu fyller Stockholmsbolaget på kassan och värderas till runt 6,8 miljarder kronor, enligt Di Digitals uppgifter.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, samt Tommy Jacobson från riskkapitalbolaget Zenith.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi, samt Tommy Jacobson från riskkapitalbolaget Zenith.Foto: Hampus Andersson (Di) och press.

Den svenskgrundade kommunikationsappen Truecaller (NTL) fyller på kassan med runt 50 miljoner kronor. Det är techinvesteraren Tommy Jacobsons (NTL) riskkapitalbolag Zenith som skjuter till pengarna och ökar sin ägarandel till 5 procent. 

Affären sker i huvudsak genom en nyemission, men Zenith (NTL) köper även en mindre del aktier från befintliga ägare. Det uppger Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi för Di Digital.

”Zenith har varit en god partner till oss med långsiktiga ambitioner och det glädjer oss att se deras fortsatta stöd. Med våra stora ambitioner fortsätter vi att expandera på våra nyckelmarknader samt rekrytering av ingenjörer”, säger han.

Truecaller grundades 2009 av KTH-vännerna Alan Mamedi (NTL) och Nami Zarringhalam (NTL). Kommunikationsappen har allt sedan dess gjort stor succé i främst Indien. 

Där finns ungefär 60 procent av bolagets totalt 100 miljoner dagliga aktiva användare. Tjänsten har varit särskilt populär för att identifiera spam-samtal och oönskade sms.

Läs mer: Truecaller dubblar sina intäkter  

Länge hade Truecaller svårt att tjäna pengar på sin stora användarbas, men i fjol växte intäkterna till drygt 108 Mkr, med en förlust på 59 Mkr. Enligt prognoser ser Truecaller ut att fördubbla sina intäkter i år.

”Vi har under 2018 vuxit organisationen från 100 till 180 personer under ett starkt kassaflöde”, säger Alan Mamedi.

På senare år har Truecaller lagt kraft på att utveckla betallösningar i Indien, likt den omåttligt populära appen Wechat i Kina. Man har bland annat utvecklat ett system för överföringar mellan användare och kontaktlösa betalningar direkt i butik.

Bolaget befäste nyligen sin position på betalmarknaden genom ett förvärv av det indiska fintechbolaget Chillr. 

För någon vecka sedan lanserade bolaget dessutom en helt ny chattfunktion i sin app. Till skillnad från en del konkurrerande tjänster ska meddelandefunktionen fungera både via sms och internetuppkoppling.

Läs mer: Truecaller köper indiskt betalbolag 

Utöver Tommy Jacobsons bolag Zentih finns andra tunga aktörer på ägarlistan. Det handlar bland andra om riskkapitalbolagen Atomico, Kleiner Perkins och Sequoia Capital, samt Klarna-grundarna Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth.

Under 2015 ryktades Truecaller leta riskkapital till en värdering på över 1 miljard dollar, men man drog senare tillbaka planerna för att fokusera på att bygga upp intäkter.

I samband med den nya rundan värderas Truecaller till runt 750 miljoner dollar, motsvarande drygt 6,8 miljarder kronor, enligt uppgifter till Di Digital.

Truecaller avböjer att kommentera bolagsvärdet.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera