Hoppa till innehållet

Truecaller köper indiskt betalbolag

Den svenska kommunikationsappen Truecaller vill ta ännu större andelar av betalmarknaden i Indien. Nu förvärvar man fintechstartupen Chillr och fördubblar sin personalstyrka i landet.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.Foto: Hampus Andersson

Svenska Truecaller (NTL) köper det indiska fintechbolaget Chillr. De flesta av Truecallers användare finns i just Indien, där tjänsten är populär för att identifiera spam-samtal och oönskade sms. 

Syftet med förvärvet är att med hjälp av fintechbolaget utveckla och förbättra Truecallers betalnings- och pengaöverföringstjänster.

Ingen av parterna vill uppge en köpeskilling, men Chillr har sedan starten 2014 tagit in knappt 65 miljoner kronor i riskkapital från det namnstarka riskkapitalbolaget Sequoia Capital samt Blume Ventures.

Läs mer: Truecaller passerar 100 miljoner dagliga användare 

Det var i början av 2017 som Truecaller tog klivet in på fintechmarknaden i Indien. Likt Kinas stora kommunikationsapp Wechat, som ägs av konglomeratet Tencent, har man utvecklat ett system för överföringar mellan användare och kontaktlösa betalningar direkt i butik.

Enligt Nami Zarringhalam, medgrundare på Truecaller, har intresset för deras betaltjänster varit stort sedan lanseringen. Bolaget har sammanlagt över 100 miljoner dagligen aktiva användare i världen, varav 60 procent finns i Indien.

Läs mer: Truecaller lanserar Swish-betalningar i Sverige

Chillr beskrivs som en multibank och har också tagit fram en app som möjliggör kontantlösa transaktioner. Deras teknik ska nu integreras i Truecallers produkt. I och med förvärvet mer än fördubblar det svenska bolaget sin personalstyrka i Indien.

Tidigare har Nick Larsson, chef för strategiska partnerskap på Truecaller, uppgett för Di Digital att samarbeten är en viktig del i bolagets tillväxtstrategi inom betalningar.

Sedan Truecaller grundades 2009 av Nami Zarringhalam (NTL) och Alan Mamedi (NTL) har bolaget tagit in runt 700 Mkr i riskkapital, enligt databasen Nordic Tech List.

Läs mer: EU:s nya datalag – stålbad för succéappen Truecaller 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera