Hoppa till innehållet

Truecaller stäms av storägaren

Fintechbolaget Truecallers första investerare, Stefan Lennhammer, drar bolaget inför domstol.

Till vänster: Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi. Till höger: Stefan Lennhammer.
Till vänster: Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi. Till höger: Stefan Lennhammer.Foto: Petter Berg / Di

I december klev Stefan Lennhammer av rollen som ordförande för Truecaller TRUE B +0,47%Dagens utveckling

”Jag har varit väldigt engagerad i Truecaller sedan första dagen och har lagt kopiöst med tid på bolaget i perioder. Nu vill jag ta några av mina andra bolag vidare och jag har egna intressen jag vill utveckla som stått tillbaka en del. Nu känner jag att tiden är mogen”, sade han till Di Digital. 

Nu avslöjar techsajten Breakit att Stefan Lennhammer startat en domstolsprocess mot Truecaller, som värderats till nästan 7 miljarder.

Anklagelserna kommer från Stefan Lennhammers bolag Reeda Capital Management, som äger nästan 8 procent av Truecaller. Enligt Breakit ska bråket mellan parterna handla om att Stefan Lennhammers bolag vill sälja av innehavet, en process som Reeda Capital Management hävdar att Truecaller saboterat.

Bland annat hävdar Stefan Lennhammers bolag att Truecaller inte delat information om omsättning under 2018, något som ska ”sabotera” processen enligt de domstolshandlingar som Breakit tagit del av.

Truecaller hävdar i en kommentar till Breakit att man är förvånade över det som hänt och menar att man varit behjälpliga.

Bolaget har drygt 100 miljoner dagliga aktiva användare, de flesta i Indien. Tjänsten har identifierat spam-samtal och oönskade sms, men Truecaller har närmat sig fintech-tjänster genom att bland annat lansera en betallösning för användarna i Indien. 

Under 2017 växte intäkterna till 108 Mkr, med en förlust på 59 Mkr. Bolaget räknade dock med att fördubbla intäkterna i fjol.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera