En trio med investerarna Göran Tollstam och Stefan Lennhammer samt Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam leder en finansieringsrunda på 3,5 miljoner kronor i startupbolaget Proposales.
Bolaget grundades 2015 och är en plattform som gör det enkelt att skapa, skicka iväg och hålla ordning på offerter. Till skillnad från gamla pdf-offerter vill bolaget göra det möjligt för kunden att göra tillval och acceptera offerten direkt online.
”Mitt perspektiv har varit att offerten är totalt död. Jag har ett förflutet inom design och utveckling och vi kan därför hjälpa våra kunder att göra offerterna snygga och kundvänliga. Nu kan vi exempelvis bygga in storytelling i offerterna”, säger grundaren Joakim Green.
Enligt Joakim Green öppnas numera en stor majoritet av offerterna via mobilen, vilket gör den gamla typen av offerter otympliga. Proposales snabbast växande segment är hotell och konferens men bolaget även har ett antal golfklubbar som kunder. Det är även på en golfrunda som investeraren Stefan Lennhammer är när Di Digital når honom.
”Jag tror att det är en väldigt bra idé. Dels är det en unik produkt, den är skalbar och den går att applicera på väldigt många verksamhetsområden. Den automatiserar något som för många mindre och medelstora företag kräver mycket handpåläggning”, säger Stefan Lennhammer.
Läs även: Truecaller-grundaren: ”Sverige kan bättre än att stänga gränserna”
Det här är inte första gången som Göran Tollstam, Stefan Lennhammer och Nami Zarringhalam investerar tillsammans. Förutom att alla är delägare i Truecaller gjorde Stefan Lennhammar en saminvestering med de båda Truecaller-grundarna i startupbolaget Albacross i fjol.
”Vi är lite av ett team av människor som fungerar väldigt bra ihop och vet varandras styrkor och svagheter. Vi kompletterar varandra väldigt bra. På det sättet har vi jobbat med varandra i 8-9 år i olika konstellationer. I det här fallet är Nami väldigt produktdriven, Göran är väldigt duktig på den legala biten och organisations- och strukturbyggandet är min bakgrund”, säger Stefan Lennhammer.
Med det nya kapitalet ska Proposales, som nu är tre i teamet, anställa fler. Bolaget vill även accelerera utvecklingen av produkten och speciellt de digitala aspekterna av offerten.
”Offerterna har inte varit jättesexiga innan. Men istället för att bara vara ett tråkigt avtal hjälper vi företagen att skapa en enhetlig design. Offerterna blir det sista steget i marknadsföringen som leder till ett sälj. Vi tar kunderna över tröskeln”, säger Joakim Green.