Hoppa till innehållet

Trump kan stoppa kinesiska tech-investeringar

Det amerikanska skattedepartementet överväger att dra i handbromsen för kinesiska investeringar i känslig teknik.

USA:s president Donald Trump trappar upp begränsningarna mot Kina.
USA:s president Donald Trump trappar upp begränsningarna mot Kina.Foto: Evan Vucci

Det kan bli aktuellt med akutlagstiftning för att begränsa kinesiska investeringar i den amerikanska tech-sektorn. 

Under den ovanliga lagen Emergency Economic Power Act (IEEPA) kan USA:s president Donald Trump stoppa investeringarna från Kina genom att förklara en nationell nödsituation. Det skulle tillåta blockeringar och tillgångsfrysningar, rapporterar Bloomberg.

Redan förra månaden bad Trump finansminister Steven Mnuchin att överväga investeringsrestriktioner för kinesiska företag efter att en undersökning slutförts. Nu har Mnuchin fram till runt 21 maj att föreslå åtgärder.

Enligt data från Bloomberg minskade de kinesiska bolagens investeringar i USA rejält förra året till 31,8 miljarder dollar, jämfört med 53 miljarder dollar 2016.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera