Hoppa till innehållet

Trustbuddys nya vd: ”En stor utmaning”

För ett par år sedan värderades låneplattformen Trustbuddy till nära en miljard kronor. Men bygget har rasat ihop, och börsvärdet är bara en skärva av vad det en gång var.

Nu ska fyra avhoppare från Klarna försöka få ordning på bolaget.

De tidigare Klarna-medarbetarna John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal är nu alla en del av Trustbuddys ledningsgrupp.
De tidigare Klarna-medarbetarna John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal är nu alla en del av Trustbuddys ledningsgrupp.

Philip Mikal har varit vd på Trustbuddy i precis två veckor när vi träffas på bolagets kontor på Biblioteksgatan i Stockholm. Han visar runt i lokalerna lite snabbt.

”Vi ska flytta härifrån. Det är för dyrt och passar inte oss som vill vara i en startupmiljö”, säger han.

Trustbuddy grundades 2009 och noterades på börsen 2011. Turerna i bolaget har varit obehagliga för såväl aktieägare som långivare. I fjol rusade kursen och Trustbuddy värderades som mest till över 800 miljoner kronor. Grundarna tajmade kursrusningen väl och sålde stora delar av sitt innehav på toppen. Strax därefter avgick vd:n och kursen har kollapsat. Börsvärdet är i dag drygt 100 Mkr. 

Trustbuddys affärsidé är att fungera som en marknadsplats mellan långivare och låntagare, så kallade peer-to-peer-lån. Fokus har legat på små konsumentlån som tidigare varit mest kända som ”sms-lån”. Men bolaget har haft problem med långivare som inte fått tillbaka pengarna de satt in när låntagare inte kunnat betala sina lån och hamnat hos kronofogden.

För Philip Mikal som närmast kommer från jobbet som vice vd för Global Financial Services på succéföretaget Klarna låter det som ett vansinnesprojekt att ta jobbet som vd på Trustbuddy.

”Jag insåg att det skulle vara en stor utmaning. För min egen utveckling så ville jag göra det och för att jag tror att jag kan lyckas”, säger han.

Vad är blir viktigast för dig som vd nu?

”Vi måste bygga en produkt som våra användare älskar. Som låntagare ska man känna att vår tjänst ger värde och samma sak som långivare. Det är likadant för alla bolag egentligen, vi ska erbjuda en tjänst som ger mer värde än vad man betalar”.

Är Trustbuddy där i dag?

”Nej, det är vi inte.”

Den första åtgärden som Philip Mikal gjort som vd är att han bytt ur större delen av ledningsgruppen och rekryterat tre kollegor från Klarna till Trustbuddy.  

”Det finns bara en handfull bolag i Sverige som verkligen är produktdrivna och jag ser Klarna som ett av dem. Alla tre som vi rekryterat kommer från produkt-sidan. Det finns arbetssätt som vi kan ta med oss kring hur man arbetar när man är ett teknikdrivet bolag som växer snabbt”, säger Philip Mikal.

En viktig skillnad mellan Trustbuddy och Klarna är att Trustbuddy är noterat på börsen. Det ställer krav som är ovana, inte minst för den nyblivna vd:n.

”Normalt skulle ett bolag av den här storleken inte vara noterat men det är så det ser ut och något vi får förhålla oss till. Den stora fördelen är att vi har direkt tillgång till kapitalmarknaden. Nackdelen är restriktionerna, att jag inte kan prata fritt om våra framtidsplaner, vilket känns väldigt ovant. Samtidigt finns det andra noterade bolag som lyckas fungera som startup-bolag även när de vuxit sig stora, som Facebook.” 

Vill du att Trustbuddy ska agera mer som ett startup-bolag?

”Definitivt. Vi har anställt en produktchef, det ska man se som en indikation på hur vi tänker arbeta. Vi vill ha en process där någon hela tiden företräder våra användare och som gör att vi blir ett riktigt produktfokuserat bolag.”

Trustbuddy kommer den 18 september hålla en extrastämma för att godkänna en nyemission som ska ge bolaget 61 Mkr i ny finansiering. Utöver satsningarna på den tekniska plattformen kommer Trustbuddy att erbjuda flera typer av krediter än tidigare, bland annat lån med längre löptider och lån till små och medelstora bolag. 

Vad är din syn på peer-to-peer-marknaden framåt?

”Jag ser det som samma marknad som bankerna har idag. Det är bara ett annat sätt att göra samma sak – att låna ut pengar. Anledningen till att det finns p2p-plattformar som växer snabbt är för att bankerna inte har gjort ett bra jobb i att ställa om till kundernas efterfrågan och nya möjligheter. P2P är fortfarande en ganska liten marknad men jag tror att alternativa finanstjänster kommer att ta över de områden där bankerna inte levererar tillräcklig kundnytta.”

Så är p2p den nya banksektorn?

”Det skulle kunna bli så. En del personer tror att framtidens bank kommer att fungera som en app-store. Man kommer att plocka ihop de tjänster man vill använda från olika leverantörer. Man tar Avanza för pensionen, Tink för att överblicka sina utgifter och så vidare. Men det går inte att förutse framtiden mer än att det kommer att se annorlunda ut jämfört med i dag. ”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera