Hoppa till innehållet

Trustbuddys vd: "Jag har haft bättre dagar"

Insatt kapital har missbrukats av lånesajten Trustbuddy. Totalt är 44 miljoner kronor försvunna. Nu kräver Finansinspektionen att Trustbuddy upphör med sin verksamhet. 

De tidigare Klarna-medarbetarna John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal tog nyligen plats i Trustbuddys ledningsgrupp.
De tidigare Klarna-medarbetarna John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal tog nyligen plats i Trustbuddys ledningsgrupp.

För bara drygt en månad sedan tog Philip Mikal över som vd för låneförmedlingssajten Trustbuddy. Hans första drag var att rekrytera tre tidigare kollegor från betalbolaget Klarna till Trustbuddys ledningsgrupp. 

Läs mer: Trustbuddy storvärvar från Klarna

Rekryteringarna väckte aktiemarknadens hopp och Trustbuddys aktie steg med nära 100 procent på beskedet. Men när den nya ledningsgruppen nu gått igenom bolagets finanser är situationen snarast den omvända. Aktien är handelsstoppad och det är oklart om Trustbuddy över huvud taget kan fortsätta med sin verksamhet efter att utredningen lämnats in till Finansinspektion Nasdaq OMX. 

Den pågående utredningen visar att Trustbuddy har använt långivares kapital i strid mot deras instruktioner. Det handlar framför allt om att man använt pengarna till att finanisera nya lån utan långivarnas tillåtelse.

"Vi upptäckte det här i förra veckan. Man verkar ha använt långivarnas pengar för att uttöka lånestocken mer än vad som varit överenskommet", säger Philip Mikal, vd för Trustbuddy. 

Trustbuddy är en så kallad "peer-2-peer"-plafform, det innebär att bolagets uppgift endast är att koppla ihop långivare med låntagare. Istället har Trustbuddy alltså ägnat sig åt att låna ut mer pengar än vad man har täckning för, likt traditionell bankverksamhet. Av de 300 miljoner som Trustbuddy lånat ut kan 37 miljoner inte kopplas samman med någon specifik långivare. 

"Man har använt pengarna som om det var ens egna. Lånat ut dem och på så sätt skapat intäkter för bolaget", säger Philip Mikal. 

Den olovliga utlåningen verkar ha pågått så länge som bolaget har funnits, enligt Philip Mikal.

Har man alltså haft en slags hemlig affärsmodell?

"Det verkar så men vi kan inte veta det säkert ännu. Utredningen får visa hur avsiktligt det har varit."

Kommer polisen att kopplas in?

"Ja, vi kommer att lämna över det här till polisen så får de avgöra om det begåtts något brott här."

Läs mer: Trustbuddys nya vd "En stor utmaning"

Samtliga personer som tidigare suttit i Ledningen för Trustbuddy har antingen lämnat bolaget eller har blivit avstängda. Det går varken att sätta in eller att ta ut pengar från Trustbuddy för tillfället och när handelsstoppet kommer att hävas är ännu oklart. 

"Vi ska försöka hitta den bästa möjliga lösningen för alla inblandade. Vad det blir vet vi inte", säger Philip Mikal. 

Trustbuddy har varit i blåsvädret tidigare och var precis på väg att genomföra en nyemission för att ställa om bolagets affärsmodell. Nu hotas man av såväl flykt från långivare som stämningar och finansieringsbrist. 

"Jag har haft bättre dagar", säger Philip Mikal. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera