Den svenska Klarna-utmanaren Trustly är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag. Tjänsten möjliggör bankbetalningar via nätet som inte kräver något kredit- eller bankkort.
Läs mer: Trustly dubblar vinsten efter Europa-expansion
I Norge har Trustly dock stött på förhinder. Tjänsten har inte fullt godtagits av vissa banker och när bolaget lanserade i Norge 2014 blev betaltjänsten ”omedelbart” blockerat av delar av den norska banksektorn. Detta enligt bolaget själva.
”Bland annat återkallade norska Bank-id tillgången till Bank-id för de konsumenter som använt vår tjänst”, säger Trustlys vd Oscar Berglund i ett skriftligt meddelande.
Sedan dess har Bank-id möjliggjort för sina mobila kunder att använda Trustly som betalmedel, men den som använder Bank-id på en vanlig dator kommer inte åt Trustly.
Det var denna situation som ledde till att Trustly lämnade in ett klagomål till norska Konkurrensverket, som sedan lämnade över saken till EFTA Surveillance Authority (ESA). Myndigheten har till uppgift att säkerställa att alla medlemmar i det europeiska ekonomiska samarbetsområdet EEA efterlever dess regler.
Nu har ESA meddelat att man har öppnat ett tillsynsärende mot Nordea, DNB, branschorganisationen Finance Norway och norska Bank-id för att undersöka om dessa har stängt ute Trustly på ett sätt som strider med samarbetsområdets konkurrensregler.
”Varför ska inte norska konsumenter ha möjlighet att använda Trustly på samma sätt som konsumenter i resten av Europa”, säger Oscar Berglund.
Enligt Finance Norway ska utestängningen ha att göra med säkerhetsaspekter kring Trustlys betaltjänst. Det förnerkar Trustlys vd.
”Vi uppfattar att det här handlar om konkurrens. Vi är licensierade av svenska Finansinspektionen och granskade av Datainspektionen utan klagomål”, säger Oscar Berglund.
Nordeas presschef i Norge kallar ESA:s tillsynsärende för ett ”rent processuellt beslut”:
”Vi upplever inte någon dramatik i det men vi fortsätter att samarbeta med ESA”, säger Christian Steffensen.