Hoppa till innehållet

Trustly: Norska banker blockerade oss

Trustly anklagar delar av banksektorn i Norge för att ha stängt ute bolaget eftersom det erbjuder en konkurrerande tjänst.

Oscar Berglund är vd för det svenska betalbolaget Trustly.
Oscar Berglund är vd för det svenska betalbolaget Trustly.Foto: Trustly

Den svenska Klarna-utmanaren Trustly är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag. Tjänsten möjliggör bankbetalningar via nätet som inte kräver något kredit- eller bankkort.

Läs mer: Trustly dubblar vinsten efter Europa-expansion

I Norge har Trustly dock stött på förhinder. Tjänsten har inte fullt godtagits av vissa banker och när bolaget lanserade i Norge 2014 blev betaltjänsten ”omedelbart” blockerat av delar av den norska banksektorn. Detta enligt bolaget själva.

”Bland annat återkallade norska Bank-id tillgången till Bank-id för de konsumenter som använt vår tjänst”, säger Trustlys vd Oscar Berglund i ett skriftligt meddelande.

Sedan dess har Bank-id möjliggjort för sina mobila kunder att använda Trustly som betalmedel, men den som använder Bank-id på en vanlig dator kommer inte åt Trustly.

Det var denna situation som ledde till att Trustly lämnade in ett klagomål till norska Konkurrensverket, som sedan lämnade över saken till EFTA Surveillance Authority (ESA). Myndigheten har till uppgift att säkerställa att alla medlemmar i det europeiska ekonomiska samarbetsområdet EEA efterlever dess regler.

Nu har ESA meddelat att man har öppnat ett tillsynsärende mot Nordea, DNB, branschorganisationen Finance Norway och norska Bank-id för att undersöka om dessa har stängt ute Trustly på ett sätt som strider med samarbetsområdets konkurrensregler.

”Varför ska inte norska konsumenter ha möjlighet att använda Trustly på samma sätt som konsumenter i resten av Europa”, säger Oscar Berglund.

Enligt Finance Norway ska utestängningen ha att göra med säkerhetsaspekter kring Trustlys betaltjänst. Det förnerkar Trustlys vd.

”Vi uppfattar att det här handlar om konkurrens. Vi är licensierade av svenska Finansinspektionen och granskade av Datainspektionen utan klagomål”, säger Oscar Berglund.

Nordeas presschef i Norge kallar ESA:s tillsynsärende för ett ”rent processuellt beslut”:

”Vi upplever inte någon dramatik i det men vi fortsätter att samarbeta med ESA”, säger Christian Steffensen.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera